Školu s cejchem šikany přebírá nový ředitel, chce pohodu a tvůrčí atmosféru

  10:16,  aktualizováno  10:16
Téměř celý školní rok je brněnská Základní škola Kotlářská bez ředitele. Loni v srpnu z této funkce odešel Libor Zřídkaveselý poté, co školou cloumala údajně neřešená šikana. Na jeho místo od června nastoupí Pavel Vyhňák, který dřív vedl základku ve Šlapanicích na Brněnsku. Odsud jej před dvěma lety kontroverzně odvolali radní. Zaměřit se chce na duševní pohodu žáků a prevenci šikany.

Pavel Vyhňák | foto: archiv Pavla Vyhňáka

Vyhňák vyhrál konkurz na post ředitele ZŠ Kotlářská mezi pěticí uchazečů, následně jej odsouhlasila rada Brna-střed a minulý týden ho jmenovali městští radní. Potvrdila se tak informace serveru iDNES.cz, který o výběru Vyhňáka psal už na konci března. „Datum nástupu je 1. června,“ sdělil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Do funkce byl Vyhňák jmenován na standardní šestileté období.

Od předloňského června působí na ministerstvu školství. Zastává tam pozici koordinátora v projektu Střední článek podpory pro jih Moravy, v němž pomáhá nastavit systém podpory ředitelů škol a jejich zřizovatelů. Odchod momentálně řeší s dotyčnými lidmi na ministerstvu.

Ze své pozice byl v průběhu aktuálního školního roku v kontaktu s vedením Kotlářské. „Pomáhal nám jako konzultant nastavit nové mechanismy, které jsme zaváděli od září,“ potvrdila zástupkyně ředitele pro první stupeň Kamila Tachovská, která dočasně školu řídila po rezignaci ředitele Zřídkaveselého, jemuž byl vyčítán laxní přístup k šikaně.

Školní toalety žáci zdemolovali na podporu šikanovaných dětí, tvrdí matka

Na základě doporučení kompetentních institucí byly na škole zavedeny nové postupy a podpůrné pozice.

„Je potřeba na konci školního roku vše vyhodnotit a na základě zpětné vazby pak pokračovat v prevenci boje se šikanou a pracovat na budování wellbeingu (duševní pohody) žáků a zaměstnanců. Věřím, že i moje dlouholeté zkušenosti s budováním Školního poradenského pracoviště a podporou podpůrných pozic ve školách, které jsem vedl, mohou být dalším krokem k uklidnění situace a nastavení efektivních procesů pro řešení nejen tématu šikany,“ nastiňuje Vyhňák s tím, že bude uvažovat o zavedení sociálních pedagogů.

Chystá se začlenění třídnických hodin

Nastupující ředitel si uvědomuje, že Kotlářskou čeká příští rok práce na revizích školních vzdělávacích programů, čehož hodlá využít k cíleným úpravám. „I zde se nabízí prostor začlenit témata jako osobnostní a sociální výchova více do výuky v podobě například samostatných předmětů a třídnických hodin. Kvalitně vedené třídnické hodiny jsou jednou z důležitých preventivních aktivit v oblasti sociálně nežádoucích jevů,“ podotýká Vyhňák.

Po nástupu se s ním hodlá setkat místostarosta Brna-střed pro školství Martin Vrubel (KDU-ČSL), jak ostatně běžně činí i u jiných nově nastoupivších ředitelů. Probírat s ním chce koncepci rozvoje školy a časovou představu uskutečňovaných kroků.

Změny po sebevraždě žáka: z ředitele je učitel, škola bude víc řešit šikanu

„Očekávám, že se ve škole podaří nastavit režim, aby vše fungovalo tak, jak je u základky tohoto typu běžné,“ oznamuje Vrubel, který byl členem výběrové komise. „Svou koncepcí a vystupováním si (Vyhňák) získal nejen mě, ale i další členy komise, jinak by nevyhrál,“ doplňuje.

Z Kotlářské chce nový ředitel vytvořit moderní a kvalitní vzdělávací instituci podporující individuální potřeby žáků a otevřenou inovacím. Snahou bude také stabilizovat pedagogický sbor. „A také vytvořit školu s přátelskou a tvůrčí atmosférou s konkrétní vizí a kontinuální snahou vyhodnocovat dopad učení na žáky. V konečném důsledku být institucí, do které žáci chodí s radostí, kde zažívají úspěch, učí se s chutí a kam se rádi vracejí,“ avizuje Vyhňák.

Situace už je klidnější

Na Kotlářské loni panovala napjatá atmosféra. V létě odtud odešlo několik učitelů, podle kterých skupina žáků opakovaně šikanovala je i spolužáky, což vedení školy údajně odmítalo řešit. Odcházející učitelé také poukazovali, že s touto šikanou mohla souviset sebevražda jednoho z žáků.

Toto spojení Zřídkaveselý odmítl a trval na tom, že škola nic nezanedbala a její vedení všechny podněty řešilo. K jinému závěru nicméně dospěli školní inspektoři, kteří při prověřování stížností zjistili pochybení při řešení dlouhodobého a opakovaného nevhodného chování žáků.

Ve škole přijali řadu opatření včetně například restrukturalizace školního poradenského pracoviště. Podařilo se také zajistit náhradu za odešlý personál. „Dnes už je situace výrazně klidnější. Všichni jsou rádi, že po roce bude mít škola ředitele, který nastaví jasný směr a bude odpovědný za její fungování,“ sděluje Vrubel.

Mám nálepku ředitele, který toleruje alkohol, zlobil se u soudu na politiky

„Bezčasí už bylo opravdu příliš dlouhé,“ souhlasí opoziční zastupitelka městské části Monika Lukášová Spilková (Piráti). Kroky nového ředitele hodlá bedlivě sledovat i kvůli jeho profesní minulosti. Vyhňákova pověst, kterou si za roky vedení škol vybudoval, totiž utrpěla předloňským vyhazovem ze základky ve Šlapanicích, která patří mezi největší v Česku.

Odejít musel po sporu se starostkou Michaelou Trněnou (Čisté Šlapanice), odvolali jej radní města. Podle exředitele na něj tlačila kvůli tomu, že před komunálními volbami podpořil jejího konkurenta. Trněná mu vyčítala porušování zákonů či neplnění povinností.

Kvůli odvolání zažaloval Vyhňák školu i město. U soudu však nedávno ani napodruhé neuspěl, po Okresním soudu Brno-venkov mu nevyhověl ani odvolací krajský soud. „Jejich rozhodnutí o tom, že jsem kompetentní odborník a že mě jednání starostky Trněné sice poškozuje, ale nemá vliv na mou profesní pověst, je pro mě zklamáním,“ říká Vyhňák.

8. července 2024