iDNES.cz

Chodci v centru Brna klopýtají na rozbité dlažbě, kostky ničí nápor aut

  6:30
Historickým centrem Brna každý den projdou desetitisíce lidí. Jenže na mnoha místech musejí kráčet, tedy spíše klopýtat, po kostkách. Ty jsou vyviklané a jejich rohy a hrany často uražené. Na vině je hustá doprava.

Na stavu dlažby na náměstí Svobody i v sousedních ulicích se denně podepisují stovky aut, která centrem projíždí. A chodci jsou naštvaní i zaskočení. 

Minulý týden dokonce po internetu kolovala fotografie, jak v Masarykově ulici zaparkoval kamion i s přívěsem.

Problém s rozpadlou dlažbou zaznamenal také Jan Mandát (za ODS), radní Brna-střed, který má na starosti dopravu. „Třeba na pomezí Joštovy ulice a Moravského náměstí, kde začíná pěší zóna, jsou už delší dobu vyvrácené dlaždice,“ podotkl radní. Na jeden z rozbitých úseků tam ostatně upozorňuje i dopravní značka.

Mandát uznává, že stav zóny souvisí s velkým množstvím aut v centru, jejich počet chce proto omezit. Byl to však právě on, kdo před dvěma roky z pozice předsedy spolku Brno autem kritizoval změnu systému povolení vjezdů, jak ji naplánovala minulá koalice pod vedením hnutí ANO. Nelíbilo se mu, že se řidiči, kteří v historickém středu města nebydlí, nedostanou na místa, kam byli dříve zvyklí.

Paradoxně měla tato změna přesně opačný efekt a pro mnoho řidičů se z centra stala zkratka. Na už zmíněné Masarykově ulici vedoucí na náměstí Svobody nedávno napočítali od rána do pozdního odpoledne průjezd téměř tisícovky aut.

Přímou úměru mezi jejich počtem a poškozením dlažby přiznává i Mandátův kolega Petr Kratochvíl (ODS), který má jako městský radní na starosti dopravu v celém Brně. „Určitě je to tím ovlivněné, sám to vnímám například v Zámečnické ulici, kde je dlažba uvolněná,“ poukázal na další místo.

Nejvíc problémů dělá zásobování

A není to jen zdání, že je centrum čím dál víc poničené. Brněnské komunikace, které mají opravy na starost, tam totiž vyráží častěji než dřív. „V roce 2018 odhadujeme nárůst oproti předchozímu období o více než třetinu,“ vyčíslila mluvčí společnosti Vladimíra Navrátilová.

Rok 2018 byl právě tím, kdy se změnil systém vjezdů do historického centra. Ani poté lokálních oprav neubylo, naopak jich Brněnské komunikace evidují podobně, ulice jsou však zřetelně rozbitější, jak si všímají lidé i odpovědní politici.

Na takové úseky kolemjdoucí narazí i na severní straně náměstí Svobody. Nejviditelnější místo se nachází u ústí České ulice, kde se při větších deštích chodci jen složitě vyhýbají kostkám, aby na ně zpod nich nevystříkla špinavá voda.

„Alespoň s ohledem na pěší by město mělo tuhle katastrofu rychle řešit,“ podotkla opoziční zastupitelka Brna-střed Jasna Flamiková (Zelení), která měla v minulém volebním období jako místostarostka na starosti právě dopravu. 

Podle ní za rozbité centrum můžou především dodávky zásobování i další těžká auta, která dovážejí zařízení na trhy či kulturní akce na náměstí.

Dlažba se opravuje po částech

Po dotazu MF DNES, zda město s rozbitým centrem hodlá něco dělat, radní Kratochvíl odpověděl, že jde o dobrou připomínku a bude se tím zabývat. „Až začnou fungovat nová pravidla vjezdů a zmizí restaurační zahrádky, zadám revizi stavu komunikací. Pro příští rok si dáme úkol se tomu více věnovat,“ prohlásil. 

Zpřísnění vjezdu, kdy řidiči dostanou povolení jen do určitých ulic, slibuje vedení Brna po několika odkladech tentokrát od září. Teprve se však uvidí, zda vše zafunguje, jak politici tvrdí. Kratochvíl prozradil, že má i záložní variantu, pokud by nová pravidla řidiči nechtěli respektovat. Ta zahrnuje například větší počet jednosměrek v centru, další opatření ale rozvádět nechtěl.

Centrum Brna připomíná autostrádu

A tak se zatím dál bude dlažba upravovat po částech. Bez ohledu na menší opravy se od loňska do letošního jara za 2,6 milionu rekonstruovala prakticky celá ulice Kobližná. Před dvěma lety za 5,5 milionu dělníci předláždili i úsek Masarykovy od Nádražní k Josefské. 

Příští rok v létě mají pokračovat až k náměstí Svobody. „Opravovat se bude za úplné výluky tramvajové dopravy, protože současně vyměníme opotřebované kolejnice,“ upozornila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Termín zatím není určený pro rekonstrukci zbylé části České, která se dnes neopravuje. Podle Flamikové však už „včera bylo pozdě“. „Je to ostuda, protože s několika různými pruhy asfaltu vypadá jako ulička někde na periferii,“ podotkla.

Autor:
zpět na článek