iDNES.cz

Modré pruhy se v Brně do konce roku rozrostou do dvojnásobku oblastí

  10:24
Už jen přibližně pět týdnů zbývá do startu nového systému rezidentního parkování v Brně. Ještě do konce roku se modré pruhy rozšíří okolo celého historického centra. Příští rok přibudou v Žabovřeskách nebo Králově Poli. Ve středu spustil brněnský magistrát informační kampaň, ve které chce Brňanům novou podobu modrých zón představit.

Ještě letos přibudou modré pruhy kolem celého historického centra. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Koncepci změn jsme ukázali již v březnu a od té doby jsme se snažili veřejnosti všechny důležité kroky sdělovat průběžně. Nyní, s měsíčním předstihem a s návratem lidí z dovolených, přichází čas na velkou informační kampaň. Chceme si být jisti, že včas a srozumitelně občanům vše vysvětlíme,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Pracovníci města ještě musí do spuštění upraveného systému plánovaného na 30. září přelepit všechny stávající cedule označující modré zóny. I ty totiž budou jiné. Vedení Brna si slibuje, že rezidentní parkování se schválenými novinkami bude pro lidi jednodušší a přehlednější.

Brno bude rozdělené na tři hlavní zóny

Nově jsou jasně stanovené tři zóny označené barvami a písmeny – zóna A je historické centrum, které je nejvíce regulované, ať už z hlediska vjezdu, nebo parkování, druhá je zelená zóna B, která je vyznačená jako prstenec kolem historického jádra a kde je stejně jako v centru celodenní regulace parkování, což pro mimobrněnské nebo i Brňany ze vzdálenějších částí znamená nutnost platit. To se týká například dnešních oblastí s modrými zónami kolem ulice Grohovy či Antonínské.

Pro zbytek Brna, kde ještě žádné pruhy na silnici nejsou, poté radní schválili zónu označenou modrou barvou a písmenem C. Tam bude platit rezidentní parkování jen přes noc. Přes den tak lidé za stání platit nebudou.

„Bez registrace a poplatku budou moci návštěvníci v Brně parkovat také o víkendech a svátcích s výjimkou historického centra, kde je nutné povolení k vjezdu,“ sdělil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Nebude se tak stávat jako dosud, že rezidentní parkování platilo například i v pondělí, kdy byl státní svátek.

Rozšiřování je rozplánované po etapách

Od konce září bude ovšem systém platit jen tam, kde je zavedený dnes. V dalších ulicích zatím ne, takže i přes obří panely v ulicích, kde kromě centra Brna svítí celý zbytek města modře, nemusí lidé panikařit, že i před jejich domem silničáři během několika následujících týdnů namalují modré čáry.

Termíny spuštění modrých zón

  • 30. září – jen stávající oblasti: centrální část, Grohova, Antonínská a třída Kapitána Jaroše,
  • 18. listopadu – oblast Bratislavská, Koliště, Kopečná, Pellicova,
  • od jara 2020 – postupně se budou přidávat oblasti Dřevařská, Bezručova, Křídlovická. Dále Rybářská, Špitálka a také ulice v Žabovřeskách nebo Králově Poli.

Rozšiřování je v plánu na etapy v následujících měsících. První vlna začne 18. listopadu. Od tohoto data se ke stávajícím třem zeleným oblastem na sever od historického centra přidají i ostatní v těsném sousedství historického jádra a bude jich tak dvakrát více než dnes.

„V listopadu přibudou části kolem ulice Kopečná, Pellicova, Bratislavská a poté oblast kolem nádraží,“ přiblížila Radka Matuszková z odboru dopravy brněnského magistrátu, která má na starosti rezidentní parkování.

Další modré pruhy budou přibývat od jara příštího roku. Konkrétní termíny zatím nejsou známé, ale už teď je jasné, že se přidají zbylé tři zelené oblasti zóny B, které jsou dál od centra, tedy kolem ulic Dřevařská, Bezručova a Křídlovická. „Poté jsou na příští rok v plánu čtyři oblasti v Králově Poli, jedna v Žabovřeskách a na Brně-střed kolem Špitálky a Rybářské. To je však nějaký předběžný harmonogram, ke kterému se ještě budou vyjadřovat městské části,“ poznamenala Matuszková.

Jí jmenované oblasti leží už v modré zóně C, tedy jen s noční regulací. Je však možné, že se některé z nich ještě do té doby přebarví nazeleno a bude se tam za parkování platit celý den. O tom mluví Radka Matuszková, když říká, že se budou k harmonogramu vyjadřovat městské části.

A naznačil to i radní Kratochvíl. „Pokud přijde požadavek konkrétní městské části na konkrétní lokaci, kterou budou chtít regulovat celodenně, tedy v rámci zelené zóny, je to k posouzení, protože chápeme, že taková místa mohou být,“ nastínil možné změny do budoucna.

Naopak ze slov primátorky je jasné, že žádné změny či výjimky už by příliš schvalovat nechtěla. „Městské části si nemohou rozhodnout, že by chtěly nějakou oblast v jiném režimu. Mohou pouze říci, zda se chtějí připojit,“ prohlásila.

Brňany, kteří vědí, že se k nim brzy rozšíří modré pruhy, teď čeká vyřizování formulářů na pracovišti na adrese Zvonařka 5, kam se mohou i objednat. Stávající držitelé parkovacích oprávnění kvůli novému systému ale nikam chodit nemusí.

Co je dobré vědět

Motorkáři budou muset nově také platit

Ať už bydlel člověk v Brně, nebo do města dojížděl na motorce, nemusel dosud modré čáry nijak řešit. Do historického centra sice potřeboval vyřízené povolení k vjezdu, ale jinak parkoval v klidu a zadarmo. To se ale změní. Upravený systém rezidentního parkování s sebou nese i nutnost vyřídit si parkovací oprávnění na motorku. Důvod je prostý: auta s kamerami, která kontrolují vozy v modrých zónách, totiž snímala i některé SPZ motocyklů v domnění, že se jedná o auto. Proto teď bude nutné vyřídit si oprávnění i na motorku, pak už lze parkovat zdarma jako dosud. Kdo však do modrých zón přijede jako náhodný návštěvník, v budoucnu musí zaplatit, stejně jako kdyby přijel autem. „Plánujeme ovšem i speciální parkovací místa pro motorky, kde budou moci všichni stát beztrestně i bez oprávnění a zaplacených poplatků. Zatím je těchto míst ale málo,“ řekla Radka Matuszková z odboru dopravy.

Změny čekají i vjezdy do centra

Co se týká vjezdu do historického jádra, změny začnou platit od příštího roku. „Na poradě vedení budeme nový koncept projednávat příští týden, pak ho projedná rada,“ přiblížil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Myslí si, že návrh ještě dozná změn. Například se diskutuje o tom, kdy bude moci do centra jezdit zásobování. „Já jsem pro, aby byla možnost jen jednou denně od šesti do půl jedenácté,“ doplnil. Omezit chce i provoz na náměstí Svobody, z něhož se s loňským spuštěním modrých zón stala „magistrála“. Systém lidem bydlícím v centru umožnil, aby si tudy zkracovali cestu. Naopak i nerezidenti by mohli zaparkovat v některých okrajových ulicích, jako je Beethovenova nebo Jezuitská.

Autor:
zpět na článek