Jihomoravský kraj následuje Brno, dlouhodobé papírové jízdenky skončí

  14:06
Jednodušší a modernější způsob cestování slibuje Jihomoravský kraj, který od klasických papírových jízdenek postupně přechází na elektronickou verzi. Jako první v prosinci zanikne papírová podoba čtvrtletních a ročních předplatních jízdenek, v březnu budou následovat i měsíční. Denní a vícedenní jízdné zatím zůstane i v papírové podobě.

Dlouhodobé jízdenky v jihomoravských spojích už budou fungovat pouze v elektronické podobě. | foto: Jihomoravský kraj

Změnu provází dlouhodobá kampaň Jezdi jednoduše. Její součástí je i rozšíření sítě kontaktních center, v nichž si cestující mohou sjednat jízdné na přepážce.

V autobusech, na železničních stanicích a ve druhé polovině příštího roku i ve vlacích navíc přibudou stovky takzvaných validátorů, které umožní nákup jízdenek. V Brně tento systém využívají cestující už od července 2020.

„Nechceme ustrnout. V brněnské městské hromadné dopravě tento způsob předplatných jízdenek už funguje. Přiblížíme se tak systému, který je běžný v okolních zemích a šetří čas i peníze cestujících,“ oznamuje náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jiří Crha (ODS).

A dodává, že když si lidé mohou vybrat mezi elektronickým a papírovým předplatným, preferují dnes právě modernější formu.

Brno ruší papírové „šalinkarty“, od ledna půjdou koupit jen elektronické

Cestující, kteří upřednostňují osobní vyřízení předplatní jízdenky před její koupí na webu, mohou zamířit do kontaktních center. K těm stávajícím na nádražních pokladnách v Blansku, Boskovicích, Brně, Břeclavi, Hodoníně, Kyjově, Vyškově a Znojmě přibudou nová v Hustopečích, Letovicích, Mikulově, Moravském Krumlově, Tišnově a Veselí nad Moravou.

Elektronická jízdenka, kterou už nyní využívá více než půl milionu lidí, přináší několik výhod. „Pokud cestující předplatní jízdenku ztratí, nemusí se bát, že o ni přijde. Nahraje ji jednoduše na nový nosič. Navíc proti papírové jízdence nabídne možnost alternativních zón, neboť elektronická verze umožní cestu mezi výchozí a cílovou zónou různými trasami,“ popisuje Crha.

Jako nosič poslouží i klíčenka

Zatímco dříve si musel člověk cestující například z Jedovnic do Brna vybrat, zda pojede autobusem přes Křtiny, nebo přes Blansko, nově má více možností.

„S elektronickou předplatní jízdenkou může díky rozšíření tarifu jet jak přes Blansko, tak přes Křtiny. To nám pomůže i při řešení výluk, kdy třeba náhradní linka musí jet přes jinou zónu. Operativně tak dokážeme kombinaci zón pro cestující upravit,“ vyzdvihuje Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis JMK, která zajišťuje dopravu v kraji.

Lidé přitom nemusí jako nosič jízdenky využít pouze platební kartu, ale mohou si ji nahrát také na klíčenku, samolepku, mobil či hodinky. Nově pak i na dopravní kartu, kterou zakoupí za třicet korun, tedy za stejnou částku, kolik stála papírová průkazka.

Lidé ve Znojmě se při placení v autobusech diví, že nedostanou jízdenku

Nové validátory se mají objevit asi ve dvou stovkách regionálních autobusů, stovka jich bude nainstalována do vlaků Moravia a dalších 300 na železniční stanice. „Ve stanicích budou na validátorech předem navoleny nejpoužívanější trasy, aby cestující nemusel složitě vybírat, přes kolik zón pojede,“ přibližuje Horský.

Změny pamatují i na ty, kteří třeba jezdí na dvanáctihodinové směny a předplatní jízdenka se jim finančně nevyplatí. Nově si budou moct koupit deset jízdenek za zvýhodněnou cenu a v nově připravované aplikaci ejizdenka si je před cestou aktivují či zkontrolují, které doklady mají zrovna platné.

„Vzhledem k tomu, že už nyní jsou elektronické předplatní jízdenky levnější než papírové, tak v tomto ohledu žádná změna nenastane,“ podotýká Horský.

18. června 2020

Autor: