„Doporučujeme těm, kteří ulicí pouze procházejí a nepotřebují do žádné z budov a obchodů, aby využili souběžné trasy, jako je například Rašínova, Veselá nebo Běhounská,“ apeluje na veřejnost brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Lidé, kteří v ulici bydlí nebo pracují, se musejí na následující tři roky obrnit proti zvýšenému hluku, prašnosti a otřesům. Důvodem je v srpnu startující stavba nového kolektoru, tedy podzemního prostoru, který slouží k uložení inženýrských sítí.
„Budeme asi tři až čtyři metry pod zemí, takže nás lidé určitě uslyší. Nebude to ale intenzivní,“ ubezpečil David Cyroň, ředitel divize stavební společnosti Subterra, která vede sdružení zhotovitelů. Štola pro veškerá potrubí a další rozvody povede od křížení České a Solniční ulice až po náměstí Svobody.
V první přípravné fázi ale přijdou na řadu sondy, což výrazně ovlivní místní provozovny. Například restaurace se na nějakou dobu rozloučí se zahrádkami a zásobování zboží budou muset přesunout do okolních ulic. Je nutné zjistit, jak jsou na tom základy jednotlivých domů. „Budou se k tomu využívat ručně kopané sondy,“ doplnil investiční náměstek primátorky René Černý (ANO).
V říjnu, kdy se omezení pro chodce změní a budou chodit jen po stranách, nikoli středem, pak stavbaři tyto sondy zasypou a na základě zjištění zajistí budovy tak, aby se při ražbě kolektoru nepoškodily. Se zahájením stavby tunelu pak počítají na přelomu roku.

Mapy poskytuje OpenStreetMap pod Open Data Commons Open Database License
Jak to bude s omezeními pro pěší v novém roce, zatím není přesně jasné. Práce se sice přesunou pod zem, ale se sníženým komfortem musejí lidé podle magistrátu počítat i nadále. Alespoň během adventu by mělo nastat mírné zlepšení. V tu dobu budou probíhat jen nejnutnější práce.
K investici za více než 700 milionů korun Brno přistoupilo, protože kolektor je podle politiků sice dražší, ale lepší variantou do budoucna. Při opravách a poruchách nejsou potřeba výkopy, ale veškeré závady se dají jednoduše opravit ve vybudované štole. Zároveň je snadné tam případně přidat další telekomunikační kabely.
Magistrát momentálně komunikuje s majiteli budov a provozen, kterých se stavební práce negativně dotknou. „V tuto chvíli zatím žádné kompenzace pro ně neřešíme. Budeme se snažit, aby byla omezení co nejmenší, ale uvidíme, co průběh přinese. Teprve pak budeme jednat,“ řekla Vaňková.
Asfalt nahradí kamenná dlažba
Nejvíce viditelnou změnou bude finální úprava povrchu celé ulice, který je dnes s různými pásy asfaltu a žulových kostek spíš ostudou historického středu města. „Měla by tu vzniknout krásná pěší zóna vydlážděná kamenem. Budeme také revitalizovat kašnu a přibude mobiliář,“ doplnil Cyproň.
Na finální verzi ale architekt stále pracuje, a vize se tak ještě může změnit. „Rekonstrukce povrchu je pouze doplnění a určitě ne primární cíl. To nejdůležitější zůstane skryto pod zemí,“ připomněla Vaňková a dodala, že se jedná o největší investiční projekt zahájený v tomto roce.
Horní část České mířící k významnému brněnskému přestupnímu uzlu už je pár let opravená. Rekonstrukce sítí a povrchu této části České a sousedních ulic se tehdy protáhla o více než půl roku.





