Muž zaplatil nové parkovací oprávnění, i tak mu přišly pokuty. Zasáhl ombudsman

  17:20
Brněnský senior dostal od města automaticky vygenerovaný mail s upozorněním, že mu končí platnost parkovacího oprávnění. Zopakoval tak platbu z předchozího roku a vše považoval za vyřízené. Přesto mu začaly chodit pokuty za parkování. Pomohl mu až ombudsman.

ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Pokyny úřadů mohou někdy být značně nejasné. Poznal to právě zmíněný muž po upozornění, že mu končí platnost rezidentního parkování. Další instrukce už ovšem chyběly.

„Udělal to, co bychom asi udělali všichni. Zopakoval platbu z minulého roku se stejnou částkou a variabilním symbolem. Nevěděl, že prodloužení musí provést v internetové aplikaci,“ popsala mluvčí veřejného ochránce práv Markéta Bočková.

Léky tajně v jídle či nedůstojná hygiena. Ombudsman kontroloval ústavy

Právě na ombudsmana se nešťastný muž obrátil poté, co obdržel tři pokuty za parkování. Správně měl postupovat přes osobní stránky uživatele na webu parkovanivbrne.cz, kde si řidič oprávnění prodlouží a až poté dostane platební instrukce s novým variabilním symbolem.

Obzvláště pro starší občany mohly být takové informace těžko dohledatelné. „Domluvili jsme se s magistrátem, že upozorňovací maily budou obsahovat i informace, co je nutné udělat. Aby řidiči věděli, že nestačí jen zaplatit,“ přiblížila Bočková.

Odpuštěné poplatky za odpad

Nespravedlnost cítili i rodiče dvou dětí, kterým brněnský magistrát vyměřil dlužné poplatky za komunální odpad. Děti se přitom narodily v zahraničí a trvalý pobyt v Brně jim rodiče zaevidovali až v roce 2018, kdy bylo jejich potomkům dva a pět let. Vznikla jim tak zpětně poplatková povinnost a rodiče s odkazem na specifickou situaci požádali magistrát o prominutí dluhu.

Zástupci města žádost zamítli, a rodiče se proto obrátili na ombudsmana. „Provedli jsme šetření a jednali, rozhodnutí přezkoumávali i na krajském úřadu,“ uvedla Bočková. Krajští úředníci potvrdili názor ombudsmana, že se jedná o případ tvrdosti zákona a poplatek může být odpuštěn.

Cennou vilu úřady nezachránily. Ombudsman nařídil u obdobných případů přísný dohled

Zmíněné případy ukazují, že lidé by se neměli zdráhat na úřad ombudsmana obrátit, pokud se cítí být poškozeni. Za loňský rok vyřídila kancelář veřejného ochránce práv sedm tisíc podnětů a provedla přes 700 šetření, z nichž v pěti stech případech úřady pochybily. „Pozitivní je, že v 97 procentech šetření úřady svá pochybení nakonec napravily,“ podotkl ombudsman Stanislav Křeček.

V některých kauzách dochází díky šetření ombudsmana i k systémové změně. Příkladem je nová metodika, která má ochránit historické stavby. Reaguje na okolnosti zbourání historických domů v Praze a Brně, konkrétně v Brně šlo o náhlou a kontroverzní demolici neorenesanční vily v ulici Hlinky. Nová pravidla mají těmto objektům pomoci.

23. února 2023

Autor: