„Dlouhodobě se snažíme projevy vandalismu z majetku odstranit. Toto je další způsob ochrany a boje proti němu. Všechny kroky podnikáme, abychom našim slušným cestujícím poskytli komfortní způsob dopravy,“ popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
K dispozici má DPMB dva druhy fólií. Jedny jsou ochranné a druhé reparační. „Ty se lepí na poškozené sklo, které se musí nejprve zbrousit. Po 24 hodinách je sklo opět čiré a chráněné,“ uvedl Antonín Pešek, majitel AZ dekorace, která polep provádí.
Během první poloviny roku ochrannou fólii získalo 90 vozů, ty reparační byly nalepeny na 21 vozech. I když náklady dosáhly téměř 1,7 milionu korun, jsou fólie mnohem levnější, než okno nové. „Výměna rovného skla vyjde v průměru na pět tisíc korun. Až 12 tisíc stojí sklo tvarované, které je například v zadních částech tramvajových vozů,“ poznamenal generální ředitel. Kromě poškrábaných skel a sedadel způsobují vandalové škody ve velké míře také sprejováním po karosériích vozidel nebo objektech v majetku DPMB (označníky nebo jízdní řády). Největší riziko je přitom během jízdy a taky na konečných zastávkách.
V boji proti vandalům se osvědčila i instalace kamerového systému. Aktuálně jsou kamery se záznamem v 41 tramvajích (29 ve vozech typu 13T a 12 v typu Vario). Další vozy mají kamery bez záznamu.
Do konce roku dorazí do Brna dvacet nových tramvají typu 13T. I ty budou vybaveny kamerovým systémem.