iDNES.cz

Tatra představila hasičský supervůz, má sníženou kabinu a počítá i s vodíkem

  18:34
Zvýšená bezpečnost a komfort posádky, k tomu lepší výhled díky zdokonaleným kabinám s přepracovaným skeletem a moderním konstrukčním prvkům. Nejen to přináší nová generace hasičských vozů z modelové řady Tatra Force, kterou ve středu představila společnost Tatra Trucks na veletrhu Pyros v Brně.

„Tatra Force je naše klíčová typová řada a má velký rozvojový potenciál. To dokazují dnes představené vozy, které mají důkladně vylepšené kabiny, podvozek a širokou nabídku moderních motorů, jež výhledově doplní i pohony alternativní,“ prohlásil při světové premiéře nových vozů na brněnském výstavišti, kde koná také zbrojařský veletrh Idet, generální ředitel Tatry Lukáš Andrýsek.

Nové hasičské vozy jsou navrženy buď v provedení cisternové stříkačky na podvozku 4x4 se čtyřdveřovou kabinou a hasičskou nástavbou od THT Polička, nebo jako vůz s podvozkem 6x6 s dvoudveřovou kabinou připravený na montáž hasičské cisterny.

Třetí generace modelové řady Tatra Force přináší vylepšení koncepce s nízko položenou kabinou a motorem nad přední nápravou. „Kabiny se vyznačují malou celkovou výškou, která umožňuje průjezd v nízkých profilech a snižuje riziko poškození automobilů. Nechybí integrovaná ochrana osádky při převrácení vozidla, u dvoudveřových variant je k dispozici i ochrana proti padajícím předmětům,“ přibližuje ředitel výzkumu automobilky Tatra Truck a vývojář nového vozu Radomír Smolka.

Dodal, že nový design byl vytvořený i s ohledem na pohodlnější nástup řidiče se spolujezdcem a taky maximálně bezpečný nástup do zadní části prodloužené kabiny.

Konec starých generací

U dvoudveřové kabiny je možné zvolit počet sedadel pro dvou-, tří- i čtyřčlennou posádku, čtyřdveřová verze má prostor rovněž pro zadní řadu sedadel, čímž dokáže vytvořit místa až osmi lidem včetně řidiče.

„V kabině jsme instalovali moderní přístrojovou desku kombinující klasické spínače a ovládaní přes displej, řidič má k dispozici také multifunkční volant. Novinkou je možnost montáže vzduchem odpružených sedaček pro řidiče a spolujezdce i nová topně-klimatizační jednotka, kterou doplňuje vylepšená izolace kabiny,“ popisuje Smolka. Díky použití lepšího izolačního materiálu při konstruování kabiny je v ní také menší hluk.

Hasičská technika zastarává, k požárům vyráží i čtyřicet let stará auta

Tyto vozy jsou podle konstruktérů schopné projet i velmi těžký terén, mají výbornou jízdní stabilitu a dokážou zdolat i složité nájezdové úhly. To všechno díky tatráckému podvozku s centrální nosnou rourou s výkyvnými, nezávisle zavěšenými nápravami.

„Třetí generace Tatra Force nás posouvá o kus dál a je pro nás milníkem, protože po téměř čtyřiceti letech definitivně končí řady Terno a Terra, které bude řada Force kompletně nahrazovat,“ sděluje Smolka. „Tato řada byla od začátku navrhovaná i s tím cílem, že do budoucna nabídneme ekologické pohony jako například vodíkový,“ dodává.

Elektronická architektura

Celá výroba této řady probíhá v Česku. „Podvozek je kompletně kopřivnický, to stejné platí pro kabinu. Co se týče nástavby, ta je buď od společnosti THT Polička, nebo z Kobitu, což je společnost z Jičína,“ přibližuje pracovník společnosti Milan Olšanský.

Tatra Trucks aktuálně vyrábí 1 500 až 2 000 vozidel ročně, z toho desetinu tvoří právě hasičské vozy. Sedmdesát procent produkce společnost exportuje do zahraničí, v průměru 70 vozů ročně pak dostanou profesionální hasiči v Česku.

O zbrojařský veletrh je kvůli válce rekordní zájem, firmy museli odmítat

Vozy třetí generace jsou zároveň prvními elektronickými automobily Tatra. „Mají novou elektronickou architekturu, což zahrnuje přístrojovou desku, asistenční systémy a je možné do nich případně později dosazovat prvky, které budou zajišťovat kyberbezpečnost,“ líčí Olšanský.

Nové automobily bude Tatra Trucks nabízet kromě hasičů také záchranářům, armádě, bezpečnostním organizacím či pro těžební a stavební průmysl.

Autor:
zpět na článek