Před srážkou vlaků v Brně projel strojvedoucí návěstí stůj, řekla inspekce

  15:36
Drážní inspekce zveřejnila závěrečnou zprávu o střetu dvou vlaků, které se loni v březnu srazily na brněnském hlavním nádraží. Vyšetřovatelé konstatovali, že viníkem je strojvedoucí, který nerespektoval znamení „Stůj“ na návěstidle. Shodují se tak se závěry vyšetřování policie, která před soud poslala strojvůdce Petra Vaňka.

Na brněnském hlavním nádraží se srazily dva osobní vlaky. 21 lidí utrpělo lehká a středně těžká zranění. (5.3.2019) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nehoda se stala ráno 5. března 2019. Na brněnském hlavním nádraží se srazil vlak jedoucí z Letovic do Brna a spoj z Brna do Skalice nad Svitavou.

Zranilo se 23 lidí, patnáct z nich muselo do nemocnice. Z obou vlaků záchranáři tehdy evakuovali kolem 250 lidí. Materiální škoda byla vyčíslena na 453 tisíc korun.

V případu už běží soudní řízení. Obžalovaný strojvedoucí Petr Vaněk už dříve dostal u okresního soudu podmíněný trest za obecné ohrožení z nedbalosti a také roční zákaz činnosti. Právě proti zákazu práce v oboru se odvolal. 

Věcí se proto nyní zabývá Krajský soud v Brně, který ale další jednání odložil na neurčito. Čeká na závěrečnou zprávu Drážní inspekce, o které teď jako první informoval server Zdopravy.cz.

V ní se píše, že strojvedoucí vlaku jedoucího z Brna do Skalice nad Svitavou vypověděl, že si nevybavuje, jakou návěst při odjezdu měl. 

„Po chvíli se podíval na hodinky a sešitový jízdní řád. Protože byl čas odjezdu, podíval se na návěstidlo a podvědomě začal provádět úkony spojené s odjezdem vlaku. Když pak spatřil protijedoucí vlak, ihned zavedl rychločinné brzdění, ale srážce již nedokázal zabránit,“ píše se v závěrečné zprávě.

Brzdit také začal strojvedoucí vlaku jedoucího z Letovic do Brna, ani on už nedokázal nehodu odvrátit.

Podle závěrů Drážní inspekce chyboval i výpravčí, když nejprve postavil vlakovou cestu pro vlak do Skalice, po minutě ji ale zrušil. „Rozhodl se upřednostnit v jízdě vlak jedoucí do Brna,“ uvádí zpráva. 

Takovou změnu však musí podle předpisů strojvedoucímu nejprve oznámit, což však neučinil. Přestože výpravčí udělal chybu, nehodu podle vyšetřovatelů nezpůsobil.

Závěry Drážní inspekce se tak shodují s obžalobou, podle které zavinil střet vlaků strojvedoucí Petr Vaněk. Ten řídil vlak jedoucí z Brna do Skalice a podle kriminalistů nerespektoval znamení „Stůj“ na návěstidle a vjel na kolejní cestu proti jedoucímu vlaku.

5. března 2019

Autor: