Na nebezpečné křižovatce se umíralo, auta zpomalí kruhový objezd

  12:50
Napojení hlavního tahu mezi Brnem a Svitavami a silnice od Prostějova čeká vylepšení. Klasická křižovatka, která zažila řadu i smrtelných nehod, se do tří let změní v okružní.

Jedno auto skončilo v poli, druhé se zdemolovanou přední částí uprostřed silnice. Tak na konci listopadu dopadla srážka na křižovatce hlavního tahu I/43 z Brna na Svitavy a napojení silnice II/150 vedoucí z Boskovic těsně před Sebranicemi na Blanensku.

Nehoda tentokrát naštěstí nebyla smrtelná, i několik takových však tato křižovatka zažila. A to navzdory snížené maximální povolené rychlosti z 90 na 70 kilometrů v hodině a zeleným kuželům, které mají tento úsek opticky zúžit a donutit šoféry zpomalit. Ne každý však pravidla respektuje.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má tuto páteřní komunikaci v Jihomoravském kraji ve správě, proto plánuje, že se napojení změní v okružní křižovatku. 

„Příprava a budoucí realizace okružní křižovatky v místě křížení stávající silnice I/43 a silnice II/150 u Sebranic je sledována v rámci stavby kapacitní silnice, dříve označované jako R43,“ sdělila za ŘSD Lucie Trubelíková.

O komunikaci R43 se dlouhodobě mluví jako o chybějící důležité tepně v regionu, jejíž realizace je však stále v nedohlednu. U této křižovatky by ale mělo jít o první část, která se skutečně začne stavět, a to už za dva až tři roky. 

„V rámci probíhajících prací na dokumentaci pro územní rozhodnutí pracujeme s variantou vybudování této křižovatky v takzvané nulté etapě, tedy v časovém předstihu před ostatními objekty hlavní stavby,“ vysvětlila Trubelíková. 

Výstavba bez omezení provozu

To vítá i senátorka za okres Blansko Jaromíra Vítková (KDU-ČSL), která se snaží stavbu R43 co nejvíc urychlit.

Jako důvod uvádí právě bezpečnost. Kromě listopadové havárie se na této křižovatce podle dat brněnského Centra dopravního výzkumu letos staly další čtyři nehody, naštěstí bez tragického konce.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Před třemi lety však střet nepřežil šofér osobního auta jedoucího od Boskovic, který nedal přednost kamionu přijíždějícímu od Brna. Podobně dopadla i mladá řidička v roce 2008, jejíž auto tlačil kamion před sebou ještě několik metrů až k billboardu.

Kruhový objezd má těmto tragickým srážkám předejít. „Okružní křižovatka je navržena jako třípaprsková, s napojením stávající silnice I/43 a přeložky silnice II/150. Její poloha mimo stávající stopu I/43 umožní výstavbu bez zásadního omezení provozu na této silnici,“ sdělila Trubelíková.

Rondel nyní rovnou komunikaci mírně vychýlí směrem k Boskovicím, aby jej auta jedoucí od Svitav do Brna nemohla jen rychle projet, ale byla skutečně donucena zpomalit. „Při navrženém postupu je potřeba umístit okružní křižovatku s maximálním přizpůsobením cílovému stavu po zprovoznění kapacitní silnice v úseku Bořitov–Svitávka,“ doplnila Trubelíková.

Míní tím osmikilometrovou část plánované silnice známé jako R43, která je nejdále v přípravě a podle aktuálních informací by se mohla začít stavět nejdříve v roce 2025.

Nebezpečná křižovatka u Sebranic na Blanensku se změní na kruhový objezd.

Nebezpečná křižovatka u Sebranic na Blanensku se změní na kruhový objezd.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: