iDNES.cz

Zelená oáza uprostřed Brna. Lidem se otevřela vůbec první náplavka ve městě

  15:36,  aktualizováno  15:36
Pět kilometrů stezek pro pěší a další tři kilometry pro cyklisty kolem řeky Svratky už mohou oficiálně využívat Brňané. V pátek tu vrcholní politici tyto trasy, které jsou součástí protipovodňových opatření, slavnostně otevřeli.

Řeka se touto stavbou za bezmála dvě miliardy korun více otevřela lidem. Před zahájením prací byla řeka nepřístupná v hlubokém korytu ohraničeném vysokými betonovými zdmi, nově se ale lidé dostanou až do její těsné blízkosti.

Mohou se procházet po obou jejích březích doslova na dosah ruky, vejít na mola, a být tak nad hladinou, nebo se dokonce svlažit či se jít vykoupat. Místy jsou totiž i přímo pláže, které umožňují bezproblémový vstup do vody.

„Je to opravdu masivní proměna. Brno si to možná ani neuvědomuje, ale jestli bylo v dějinách města zásadním milníkem bourání hradeb, tak toto je snad ještě větší, protože obě řeky, které městem protékají, v sobě skrývají obrovský potenciál ke společenskému a rekreačnímu využití,“ prohlásil ředitel Kanceláře architekta města Brna Jan Tesárek.

Ten doufá, že řeku, respektive stezky na obou jejích březích, začnou lidé využívat jako přirozené spojnice městem a jako místa, kam rádi půjdou trávit volný čas. „Koupí si tady zmrzlinu, palačinku, posedí nebo se tudy projedou na kole. Malá mola mohou sloužit třeba i pro menší koncerty,“ nastínil možné aktivity podél řeky.

Na občerstvení si ale lidé ještě musí počkat. Budova kavárny naproti hale Rondo ještě není zkolaudovaná, ostatně ani celá stavba zábran proti velké vodě, jejíž součástí jsou trasy podél řeky.

Podle investičního náměstka Reného Černého (ANO) se ale už pracuje jen na posledních detailech, například doplnění chybějícího zábradlí v některých částech. „Do konce července by měla být celá stavba zkolaudována,“ tvrdí. Kavárna se ale nejspíš letos otevřít nestihne.

Podle Tesárka lokalita neztrácí svůj potenciál pro rekreaci ani kvůli tomu, že kolem ní vede rušná silnice Poříčí. Hluk ze silnice podle něj není u řeky vůbec slyšet. Kácení vzrostlých stromů, které stavbě předcházelo, pak podle politiků bylo nevyhnutelné. Dnes je v dotčeném úseku vysázeno více než šest stovek nových.

Rozestavěné dílo už loni v září otestovaly povodně. Částečně byla stavba zábran poničena, podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) ale nyní po dokončení už nic takového nehrozí. „Vše je naprojektované tak, aby opatření zvládla i stoletou vodu,“ sdělila.

Jak vypadá nová brněnská náplavka ze vzduchu? Podívejte se na unikátní video

Ta ostatně připomněla, že nákladná protipovodňová opatření, jejichž stavba měla být původně hotová už na podzim 2023, jsou nezbytná pro ochranu této části Brna. Jen přehrada nestačí, což podle ní jasně ukázaly zářijové povodně. „Byli jsme blízko tomu, že se i přes regulace na Vírské a Brněnské přehradě voda z řeky vyleje,“ dodala.

V příštím roce chce Brno pokračovat další etapou a upravit řeku Svratku jižněji od současné náplavky. Tento úsek je důležitý i kvůli stavbě nového hlavního nádraží. K tomu se navíc přidají práce i na Svitavě, druhé řece protékající městem. I kolem ní už dnes často lidé chodí na procházky nebo projíždějí na kole.

4. července 2025

Autor:
zpět na článek