Vláda chce nádraží v Brně u řeky. Ministerstvo spočítá náklady přesunu

  7:14,  aktualizováno  17:34
Vláda na svém zasedání projednala přesun brněnského nádraží k řece. Ministerstvo dopravy do konce prázdnin připraví detailní rozbor financování nového železničního uzlu.

Vláda rozhodne o poloze brněnského nádraží | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na zasedání vlády předložil informaci o přípravě projektu přesunu nádraží k řece. Premiér Andrej Babiš (ANO) chce mít o investici za více než 40 miliard přehled.

„Jedná se o obrovský výdaj, o obrovské částky, chci mít detailnější přehled, do čeho se má investovat a jakým způsobem,“ uvedl Babiš po zasedání vlády.

Vláda se tak opřela o podklady centrální komise ministerstva dopravy, která už na konci května rozhodla o tom, že má stát asi 800 metrů od toho stávajícího na jih k řece Svratce.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na základě doporučení komise při přípravách stavby upřednostnila variantu u řeky bez kolejového diametru. Tedy trati, která by spojila sever města s jihem, částečně vedla v podzemí pod centrem a byla schopná obsloužit i lidi cestující na nové nádraží, nebo z něj.

Právě proti tomu ale protestuje náměstek brněnského primátora Matěj Hollan z hnutí Žít Brno. Podle něj je zpráva, která byla na vládě v rozporu se stanoviskem brněnských zastupitelů, kteří upřednostnili variantu u řeky, ale s kolejovým diametrem.

Kvůli přesunu nádraží se sejde mimořádná rada

Hollan tvrdí, že bez kolejového diametru doprava v Brně zkolabuje. „Navrhnu, aby Rada města Brna vyzvala vládu k odmítnutí tohoto postupu a přikázala ministru Danu Ťokovi (ANO), aby diametr byl nedílnou součástí modernizace nádraží,“ poznamenal Hollan.

Rada ale nakonec o nádraží nejednala a počká až se primátor Brna Petr Vokřál (ANO) vrátí z dovolené. „My jsme o tom na dnešní radě diskutovali, ale ten materiál byl stažen. Shodli jsme se s kolegy, že příští týden v úterý svoláme po návratu primátora z dovolené mimořádnou radu, která se tím bude zabývat,“ uvedl náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL).

Podle Hladíka musí město trvat na tom, aby s nádražím vznikl i podzemní diametr. „Diametr je nutnost a Babišova vláda jde tímto rozhodnutím proti lidem. Je mi líto, že hnutí ANO, které mělo nejlepší podmínky prosadit podzemní dráhu jako společnou investici s novým nádražím, to nedokázalo se svým stranickým předsedou a premiérem Andrejem Babišem dojednat,“ prohlásil Hladík.

Podle náměstka Martin Andera (Zelení) vláda podpořila kolaps dopravy v Brně, protože chce nádraží odsunout. Zelení totiž dlouhodobě podporovali variantu výstavby nádraží pod Petrovem.

Další problém je podle Hollana i v tom, že ministerstvem doporučená varianta spojuje dosud oddělenou osobní a nákladní dopravu, na což upozornili již dříve i sami nákladní dopravci.

Ti varují před možnými kolizemi průjezdu seřaďovací stanicí Brno-Maloměřice a tím, že nákladní dopravu omezí jízdy mezinárodních vlaků ve směru Brno-Maloměřice - Brno-Chrlice - Sokolnice-Telnice a zpět. Upozorňují i na riziko zranitelnosti jediného železničního průtahu Brnem.

Naopak opoziční ČSSD a ODS ústy předsedů Olivera Pospíšila a Roberta Kerndla míní, že je odsun dobrý a podmínění jeho stavby diametrem není správné. Podle nich sice diametr dopravě pomůže, ale časem se k němu stejně musí dospět, i pokud nebude podmínkou stavby nádraží.

Kde by podle vás mělo stát nové brněnské nádraží?

celkem hlasů: 1870

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 16. července 2018. Anketa je uzavřena.

V odsunuté poloze - u řeky
V odsunuté poloze - u řeky 1128
V centru města - pod Petrovem
V centru města - pod Petrovem 450
V současné poloze
V současné poloze 292

Podle mluvčího Ministerstva dopravy Zdeňka Neusara ale na zmiňované problémy SŽDC bude při přípravě stavby pamatovat. „Před zadáním dalšího stupně projektové dokumentace prověří úpravy z hlediska technicko-ekonomického tak, aby se zvýšila prostupnost a stabilita dopravního modelu nákladní dopravy, aby byly respektovány potřeby osobní dopravy i nárůst dopravy nákladní,“ uvedl Neusar.

Autoři: ,