Začínala s jednou švadlenou, nyní má živnostnice roku úspěšnou oděvní značku

  14:58
U zrodu stávající módní značky Reparáda stála Kateřina Říhová v Brně před jedenácti lety. Původně šlo o půjčovnu oblečení od začínajících návrhářů a ze second handů, což se ale časem změnilo. Reparáda začala navrhovat a prodávat vlastní oděvy a etablovala se tak, že se Říhová může za loňský rok pochlubit oceněním jihomoravské živnostnice roku.

Kateřina Říhová, jihomoravská živnostnice roku 2024, majitelka oděvní firmy Reparáda. | foto: archiv Reparáda

Směřování firmy změnila Kateřina Říhová po roce a půl, když na půjčovnu, založenou původně s pomocí kamarádky, zůstala sama. „Nechtěla jsem dál pokračovat ve stejném konceptu, ale také jsem se nechtěla vzdát toho, co jsme vybudovaly,“ ohlíží se osmatřicetiletá podnikatelka.

Zároveň chtěla vyhovět své klientele. „Postupem času jsme na žádost našich zákaznic začaly kousky i prodávat a repertoár rozšířily o vlastní návrhy,“ popisuje živnostnice. Cílí především na ženy, jejím zákaznicím je mezi 25 až 40 lety.

Sestry oprášily babiččin recept. Díky Bujónce jsou podnikatelkami roku

K ocenění živnostnice roku ji dovedla poměrně dlouhá cesta. Říhová měla dřív stálou práci v advokátní kanceláři, v ní se ale rozhodla skončit a věnovat se naplno vývoji Reparády. „Nikdy jsem se nevnímala jako ukázkový prototyp právníka. Odmala jsem byla kreativní a tvořivá, zajímal mě svět a chtěla jsem pomáhat lidem,“ komentuje své rozhodnutí.

Právě pomáhat lidem a světu se snaží i při vytváření svého oblečení. „Nechci jen bezhlavě vyrábět další věci, ale chci, aby také jejich výroba nikomu neškodila,“ dodává.

Doba jí v současnosti nahrává; zejména mladší generace začíná vyhledávat udržitelnější alternativy oblékání, než jaké nabízejí velké řetězce. V současnosti se v Česku podle rozborů ministerstva životního prostředí vyhodí do koše okolo 180 tisíc tun textilu ročně, což je pro tvůrce a podnikatele se zájmem o životní prostředí, mezi něž se Říhová řadí, velkým strašákem.

Její kousky jsou i v Praze na letišti

V Reparádě se snaží využívat přírodní materiály šetrnější k planetě a šít i z těch nejmenších odstřižků. Kvůli vysokým požadavkům na kvalitu a ekologičnost bylo ale svého času pro Říhovou náročné najít dodavatele. „Požadujeme řádné certifikáty, organickou bavlnu a získávání látek bez poranění zvířat. Hodně nám záleží také na lokálnosti, takže jsme hledali především v rámci Česka, popřípadě Evropy,“ vysvětluje majitelka.

Přestože přírodní látky jsou příjemnější na těle, ekologičtější a podle zákaznic mnohdy i hezčí než ty syntetické, mají své limity. Jsou trochu vybledlejší, těžší na zpracování a snadno se mačkají. „Proto nejsou vhodné na výrobu třeba společenských šatů. Nejsme tedy schopni realizovat některé ze svých návrhů. Neustále se ale snažíme hledat alternativy s méně problémy,“ přiznává jisté mantinely Říhová.

Za oponou brněnské oděvní firmy Reparáda.

Její značka začínala s jednou švadlenou, momentálně jich přímo pod svým jménem má sedm. „Navíc spolupracujeme s jednou externí dílnou, která z devadesáti procent šije jen pro nás,“ upřesňuje Říhová.

Kromě brněnského zázemí dodává i některé kousky do obchodů v Praze na Letné a na Letišti Václava Havla. Reparádu tak poznávají i cizinky. „Objevily se i případy, kdy se cestující do naší značky zamilovaly na letišti, a poté si musely obtížně překládat naše webové stránky,“ usměje se majitelka drobné kuriozitě.

O expanzi za hranice přemýšlí, ale zatím jen formou eshopu. Ten už teď tvoří čtyři pětiny celkových zisků firmy. Letos přitom zaznamenala Reparáda dohromady z online i osobního prodeje 16 500 objednávek.

Na brněnský trh svoji stopu dostala Říhová poměrně rychle – po proměně půjčovny v módní značku však události pro ni nabraly velmi rychlý spád i díky tomu, že došlo k radostné události v její rodině.

Odstřihla se od obchodů, začala šít. Pánskou košili umí předělat na halenku

„Neuvěřitelně mi pomohlo, že na druhou rodičovskou dovolenou šel můj manžel a já jsem tak na projektu nemusela pracovat jen po nocích,“ vypráví bez obalu.

Krizové situace pro ni nastaly i kvůli pandemii a válce na Ukrajině, ty však vnímá jako možnosti k dalšímu posunu. „V momentě problémů, nedostatků a krizí často vzniká to nejzajímavější. Hlavní je se pořád snažit jít dál,“ míní.

Z ocenění živnostnice roku měla návrhářka velkou radost. Občas se ji totiž zdá, že podnikatelům se dostává pozornosti jen tehdy, když je něco špatně. „Majitel přitom často ve firmě zůstává sám. Musí motivovat, odměňovat, řešit problémy a stížnosti, ale nemá na koho jiného se obrátit,“ poznamenává.

Největším zadostiučiněním je prý pro ni stále růst firmy a spokojenost zákaznic. „Je příjemný pocit, že si toho všímá i někdo zvenčí,“ shrnuje oceněná podnikatelka.

Autor: