Na okruhu v Brně pokládají speciální asfalt pro MotoGP, hrbolky jsou nepřípustné

  17:58
Přípravy na brněnské závody MotoGP jsou v plném proudu. V pátek dělníci na Masarykově okruhu začali pokládat finální vrstvu speciální směsi asfaltu. U ní se pečlivě kontroluje nejen teplota, ale i rovnost položeného povrchu, na němž nesmí vzniknout hrbolky ani jiné nerovnosti. O červencový návrat mistrovství světa do Česka je mezi fanoušky velký zájem.

Po dráze se proháněly tři pokladové čety a několik válců. Po důkladném frézování položili dělníci začátkem týdne první vrstvu asfaltu. Druhý nános bude hotový v pondělí. „Postup je předem naplánovaný tak, aby vzniklo co nejméně spojů. Ty by ve finále měly být čtyři mimo brzdná místa,“ přibližuje mluvčí brněnského Automotodromu Petr Boháč.

Nová trať musí splňovat striktní požadavky. „Řešíme ideální přilnavost za různého počasí. Povrch bude naprosto rovný, na čtyřech metrech délky může být maximální odchylka 2 milimetry,“ upřesňuje Boháč.

To hlídají dělníci s dlouhými vodováhami. „Nerovnosti jsou pro nás nepřijatelné. Závodníci po dráze poletí rychlostí 350 kilometrů v hodině, i nejmenší hrbolek by mohl způsobit nehodu,“ vysvětluje konzultant z německé firmy Hart Consult International Mario Peiker.

Pokud by se objevila nerovnost, práce se musí zastavit, odstranit celá část asfaltu a začít znovu. Proto se rovnost povrchu kontroluje, dokud je ještě horký. „Když uvidíme hrbolek, zvládneme ho zahladit,“ podotýká Peiker.

Masarykův okruh se chystá na MotoGP, dráhu frézují s milimetrovou přesností

Teplota se striktně hlídá ve všech fázích výroby, přípravy i pokládání. Nesmí být ani nízká, ani příliš vysoká, jinak asfaltová směs ztratí své vlastnosti. K plynulosti rekonstrukce přispívá i slunné počasí. Kdyby pršelo, práce by se musely zastavit, což by zkomplikovalo zejména naplánované spoje na okruhu.

Dvakrát víc asfaltu než na běžných cestách

Za minutu vznikne 2,7 metrů nového asfaltu. „Musíme udržovat rychlost, protože každé zastavení znamená hrb na dráze,“ říká vedoucí stavby Igor Janča. V pátek dělníci dokončí dráhu od startu po první kilometr a čtvrt, v sobotu je čeká další kilometr a půl.

Závodní trať pokryje speciální směs asfaltu sestavená na míru, aby odpovídala všem požadavkům. „Ve směsi je více druhů kameniva,“ přibližuje Janča. Na vrchní čtyřcentimetrovou vrstvu, která pokryje celý pět a půl kilometrů dlouhý okruh, se spotřebuje osm tisíc tun směsi. I tím se liší od běžných silnic. „Je tu jednou tolik asfaltu než na běžných cestách,“ uvádí vedoucí stavby.

VIDEO: Balíky u trati MotoGP se samy dofukují, po akci se dva dny uklízí

Veškeré práce vyjdou přibližně na 180 milionů korun. „Celá rekonstrukce je soukromou investicí majitele okruhu a soukromého partnera skupina Creditas,“ zdůrazňuje mluvčí Boháč. Dotace od státu, kraje a města Brna poputují na organizační náklady spojené s MotoGP.

Další důležitou částí rekonstrukce bude instalace devatenácti signalizačních panelů, které budou doplňovat klasickou vlajkovou signalizaci, renovace tribun a řídicí věže. Hotovo má být 19. května.

Závody mistrovství světa silničních motocyklů se na Masarykův okruh vrátí po několika letech v červenci, už teď dělají čísla z předprodeje organizátorům radost. „Je vidět, že fanouškům akce chyběla. Předprodej zatím odpovídá nejúspěšnějším ročníkům,“ oznamuje Boháč.

Autor: