Královopolský tunel má po 13 letech kolaudaci, dosud se jezdilo na výjimku

  15:20
Bezmála třicet tisíc aut projede každý den Královopolským tunelem v Brně. Důležitá dopravní stavba, která ulevila ostatním užším silnicím v zástavbě na severu města, má po dlouhých třinácti letech provozu kolaudační razítko.

Královopolský tunel byl otevřen v roce 2012. Až v lednu 2025 získal kolaudační razítko. | foto: Patrik Uhlíř, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potřebné rozhodnutí nemohlo dlouhé roky získat, protože stavba neplnila potřebné limity hluku. Silničáři v průběhu let měnili okna v okolních domech, zvyšovali a rozšiřovali protihlukové stěny, pokládali tichý asfalt nebo také snižovali rychlost v dotčeném úseku velkého městského okruhu. Ani jedno z opatření však nesnížilo hluk na požadovanou hladinu.

Tichý asfalt nestačí, auta u Královopolského tunelu v Brně musí přibrzdit

Pomohlo až předloňské rozhodnutí vlády, které zvýšilo maximální limity hluku z dopravy, čímž Královopolský tunel potřebná čísla splnil. Silničáři už koncem minulého roku získali nezbytná stanoviska, aby mohl být výsledný kolaudační souhlas vydán. To se stalo po nezbytných úkonech tento týden v úterý, jak redakce iDNES.cz zjistila od krajského úřadu, který rozhodnutí vydal.

„Jsme za to rádi, protože končí období nejistoty, kdy bylo opakovaně prodlužováno předčasné užívání tunelu,“ uvedl šéf brněnské pobočky ŘSD David Fiala ke stavbě, jejíž náklady se z původní předpokládané sumy 3,5 miliardy korun vyšplhaly na více než dvojnásobek.

Královopolský tunel v Brně

Královopolský tunel v Brně

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Pokud by vláda limity nerozvolnila, bylo by podle Fialy řešením už pouze udělení trvalé výjimky pro tunel. „Paradoxem je, že nejvyšší hluk nebyl naměřen na budovách nejblíž tunelu, ale u těch, které stojí dál. Mezi fasádami se totiž hluk odrážel,“ podotkl.

Královopolský tunel, který se začal budovat v roce 2006 a otevření se dočkal v srpnu 2012, tak už nyní splňuje vše, co podle zákona a dalších nařízení má. Na příští rok je v plánu jeho větší rekonstrukce a modernizace technologií za kompletní uzavírky obou tubusů. Přibude i zařízení na měření rychlosti, které je už několik let v Husovickém tunelu, ale dosud není v ostrém provozu.

Zvýšení rychlosti ze současných 60 kilometrů v hodině na 80 v tuto chvíli není v plánu. „Zvážíme možnosti a rizika při opravě v roce 2026,“ sdělil Fiala.

Stejná oprava je letos na léto v plánu v Pisáreckém tunelu na jihozápadě města. Zahájení je v plánu nejdříve 21. července po skončení závodů MotoGP, na které se do Brna sjedou motorkáři z celé Evropy. Uzavírka pak má skončit nejpozději do dvou měsíců.

16. června 2020

Autor: