Ze 150 elektrokoloběžek na 500. Brnem se budou prohánět bez regulace

  6:28
Se začátkem března se do ulic Brna vrátí elektrokoloběžky. Ve srovnání s loňským rokem jich ale bude mnohem víc. Jejich provoz magistrát nemůže nijak regulovat. Přidá aspoň stovky stojanů.

Vozítka si lidé hned od začátku oblíbili a využívají je. Zatím s nimi ale nemohou na periferii města. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S koncem loňského roku se z centra Brna vytratilo asi 150 elektrických koloběžek. Nešlo však o reakci na kritiku lidí nebo nezájem, zmizely jen kvůli zimě. A už za dva týdny se jich ve městě objeví rovnou dvojnásobek. 

Do konce roku se pak jejich počet vyšplhá až na 500. To bude už třetina koloběžek, jež nyní fungují v Praze. Tam se přitom asi 1 500 vozítek rozptýlí na větším území, i tak se hlavní město chystá ke zpřísnění pravidel.

K tomu se ostatně zavazovali i politici v Brně, když loni na konci prázdnin firma Yoyoway po historickém centru rozmístila svá modro-černá vozítka. Tehdy mluvili o nutnosti regulace a nastavení pravidel, aby lidé na elektrokoloběžkách neohrožovali pěší nebo sami sebe, když se pohybují mezi auty.

Jenže teď už je jasné, že Brno k žádné restrikci nepřistoupí. „Město nemá možnost poskytování této služby zakázat, protože ji zpravidla provozují živnostníci či právnické osoby na základě živnostenského oprávnění,“ uvedla Anna Dudková z tiskového oddělení brněnského magistrátu a doplnila, že pravidla jsou určena zákony, v nichž se na koloběžky nahlíží jako na kola.

V hlavním městě přitom restrikce proti koloběžkám zavádějí, od dubna budou mít v Praze 1 zakázaný vjezd do pěších zón, kam dosud mohly, stejně jako klasická kola. Pokud tam budou chtít Pražané vjet, musí si vyřídit speciální povolení.

Zpřísnit pravidla chce i koloběžková firma

Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) ale tvrdí, že si nechali případnou regulaci analyzovat právníky a ti došli k závěru, že město příliš možností nemá. 

„Problém by byl třeba u cizinců, kteří jsou zvyklí elektrokoloběžky nějak používat a nebudou znát místní pravidla,“ podotkl Kratochvíl s tím, že podobná omezení jako v Praze by se stejně minula účinkem.

Postupem magistrátu je však překvapený radní pro dopravu největší městské části Brno-střed Jan Mandát (za ODS). „Čekal jsem, že budou nastavena nějaká pravidla alespoň v souvislosti s tím, kde bude možné koloběžky odstavit a jak rychle se budou pohybovat po centru,“ podivuje se.

Provozovatel však říká, že rychlost v pěších zónách v historickém centru mají od začátku automaticky sníženou z třiceti na patnáct kilometrů v hodině. „S městem jsme také uzavřeli memorandum. V něm se však jen obecně píše, že se o koloběžky budeme starat, sami si proto chceme pravidla zpřísnit. Například v tom, kdy a jak budou koloběžky odklizené,“ prohlásil Jiří Hofr za brněnské provozovatele Yoyoway.

Lidé odkládají koloběžky prakticky kdekoli

Dosud lidé nechávali koloběžku v podstatě kdekoli. Například v prosinci jednu někdo zaparkoval přímo v odjezdové hale na brněnském nádraží. I v Praze se opuštěné koloběžky často „válí“ na nevhodných místech. 

Tomu chce vedení Brna předejít. Během roku postupně rozmístí po Brně nové cyklostojany, které by měly sloužit právě i pro elektrovozítka. „Předpokládáme, že letos přibude 360 nových cyklostojanů,“ sdělil Kratochvíl. Dnes jich nejsou ani tři stovky.

Teprve se však uvidí, jak rozmisťování stojanů půjde ruku v ruce s navyšováním počtu elektrických koloběžek. Ty přibudou na konkrétních místech. „Koloběžky přidáváme i kvůli tomu, že jsme dosud nedokázali službu poskytnout lidem v bohunickém kampusu nebo v Technologickém parku,“ přiblížil Hofr.

Na modro-černé koloběžce se tedy lidé budou nově pohybovat v těchto dvou areálech a stejně jako loni ve vyznačených lokalitách v centru. Za hranicí stanovené zóny však vypůjčená koloběžka přestane jet.

Možnosti rozšíření v Brně sledujeme, zní z Lime

Jak moc lidé koloběžky využívají, Yoyoway tají. Navyšování jejich počtu ale dává tušit, že firmě se podnikání v Brně vyplatí. Konkrétní čísla za podzim loňského roku nechce zmiňovat ani proto, že do Brna by mohli přijít další provozovatelé.

Už na podzim se hovořilo o společnosti Lime, ta však zatím vyčkává. „Aktuálně se plně soustředíme na provoz v Praze. Situaci v Brně ale bedlivě sledujeme a možnosti rozšíření služby právě tam stále zvažujeme,“ poznamenal provozní manažer firmy Ondřej Široký. 

Právě proti koloběžkám Lime jsou zaměřená opatření, která zavádějí v Praze. Zástupci Lime je považují za diskriminační. Brněnský magistrát už na podzim vydal manuál s pokyny, jak vozítka používat a co musí jeho uživatelé dodržovat. Na lidi chce apelovat i nadále. 

„Odbor dopravy chystá informační kampaň, která bude upozorňovat na vzájemnou ohleduplnost všech účastníků provozu s důrazem na vhodné parkování jízdních kol a koloběžek a na to, jak by se řidiči těchto ‚vozidel‘ měli a neměli chovat,“ dodala Dudková.

Takto se rozmohly elektrokoloběžky už dříve v Praze

Autor: