Na rozdíl od úseku okolo Svratky u haly Rondo, který leží uprostřed zástavby a lidem se slavnostně otevřel minulý měsíc, má jižněji navazující část díky dřívějším úpravám relativně přírodní charakter. U vody se nachází množství vzrostlých stromů a další vegetace. Svitava má v části určené k úpravě napřímené koryto a na jejích březích stojí dřeviny spíše solitérně.
Obě řeky jsou v současnosti kvůli vysokým a poměrně prudkým břehům obtížně přístupné, což se má změnit. Předtím než se stavbaři pustí do úprav v jejich blízkosti, pokácejí v souhrnu přes šest stovek stromů a také víc než 150 keřových porostů. K zemi půjdou jasany, topoly či vrby a také ovocné dřeviny typu jabloně nebo meruňky.
Náhradní výsadba zahrne výrazně víc dřevin, než kolik jich dělníci pokácejí. Má jít o necelých 1 900 stromů a okolo tisícovky keřů a popínavých rostlin. Část výsadby bude provedena v jiných lokalitách.
Nově Brňané získají u obou řek přístup přímo k vodě podobně, jako je tomu u nového úseku s náplavkou u haly Rondo. Také v jeho případě začaly práce rozsáhlým kácením dřevin, k zemi šlo 362 stromů, což vyvolalo značnou kritiku Brňanů. Několikanásobně víc dřevin bylo později vysazeno.
Při etapě Trnitá vznikne na Svratce za mostem Uhelná v lokalitě nikdy nedokončené polikliniky rozlehlý povodňový park s novým ramenem plným meandrů, které bude při zvýšené hladině pomáhat se zadržováním vody. V lokalitě bude i nová lávka překlenující řeku.
U Svitavy vyhloubí pod Komárovským mostem podjezd pro cyklisty i pěší. V navazujícím úseku nábřeží přibudou také nové plochy pro rekreaci i sport, včetně nových mol a přírodního amfiteátru.
Obrana proti povodním v Brně vázne, nutné zábrany mají dvouleté zpoždění![]() |
Úpravy obou řek se dotknou území Štýřic, Trnité, Komárova, Horních Heršpic a Černovic. Díky nim bude ze záplavových zón vyjmuto zhruba 180 hektarů území, před velkou vodou ochrání víc než pět tisíc obyvatel, hlavně Komárova.
„Pokud vše půjde bez potíží, mohly by práce začít v průběhu příštího roku,“ řekl Jan Tesárek, ředitel Kanceláře architekta města Brna, která má přípravu protipovodňových opatření na starosti.
Předpokládané náklady na etapu Trnitá se pohybují okolo jedné miliardy korun. Její vybudování je klíčové pro nové hlavní nádraží u řeky, které bez protipovodňové ochrany nemůže vzniknout. Stejně tak úřady neumožní zastavět okolní volné rozvojové plochy.
18. července 2025 |






