Turistů je na jižní Moravě dost, zůstávají ale krátce. Pomoct má MojaKarta

  5:06
Sejměte kartu, hra začíná! Centrála cestovního ruchu - jižní Morava namíchala balíček desítek trumfů pro cestování po celém kraji. Ty, kteří si vyřídí virtuální kartu a přespí tu aspoň dvě noci, vezme výhodně na hrad, do akvaparku i na kafe. Udržet tu hosty delší dobu je totiž přesně to, co Jihomoravský kraj potřebuje.

Jižní Morava má turistům co nabídnout. | foto: MAFRAMAFRA

„Ze statistik dlouhodobě vycházíme jako kraj, kde se návštěvníci zdrží nejkratší dobu,“ potvrzuje ředitelka centrály Martina Grůzová.

Starosti to dělá hlavně některým ubytovatelům. „Hosté jezdí na kratší pobyty, na dvě tři noci, skoro vymizely týdenní pobyty, jako tomu bývalo dříve. Loňské jaro a léto bylo velice slabé hlavně v restauracích. Hosté se vrátili až na podzim. Bylo to i kvůli počasí: jaro chladné a na podzim krásně až do listopadu,“ rekapituluje Romana Hamzová z Vinice Hnanice, což je komplex hotelu, penzionů a vinařství na Znojemsku.

Turisté na jihu Moravy v roce 2023

  • Jihomoravský kraj navštívilo celkem 2 169 768 hostů, to je meziroční nárůst o 9,1 procent.
  • Počet přenocování 4 247 797.
  • Tuzemských hostů bylo zhruba 68 procent, zahraničních zbylých 32 procent.
  • Zahraničních návštěvníků přijelo meziročně o téměř 32 procent více, přesně 692 168.

Změnit trend má nová MojaKarta. Člověk si ji vyřídí online, a až se ubytuje u jednoho ze zapojených podnikatelů, aktivuje se. Host si užívá benefity tím, že ukazuje QR kód v mobilu. Za polovinu může jít do znojemského podzemí, Aqualandu Moravia, mikulovského zámku či Archeoparku Pavlov, karta má být pozvánkou na místa, která si teprve zaslouží být objevena, i ta, jež jsou na výletovém seznamu na prvních příčkách.

Centrála je představuje, nabírá další atraktivity a ubytovatele. „V tuto chvíli evidujeme první stovku zaregistrovaných karet. Je důležité zmínit, že musí být aktivovány v termínu pobytu na jižní Moravě v partnerských ubytováních. Až po aktivaci je možné využívat výhody, a to od 1. dubna. Ale jen pokud člověk na jižní Moravě stráví dvě či více nocí,“ doplňuje Grůzová.

Čísla lepší než před covidem

Statistiky má jinak Jihomoravský kraj skvělé. Po Praze je druhým nejvíce navštěvovaným krajem republiky, do kterého loni přicestovalo necelých 2,2 milionu hostů. A dokonce překonal statistiky roku 2019, tedy doby před covidem.

Turisté jezdí za stálicemi v návštěvnosti, jako je Lednicko-valtický areál, Aqualand, Moravský kras nebo Baťův kanál. Hlavně v létě roste oblíbenost národního parku Podyjí. „Vznikají krásné, turisticky zajímavé projekty, například zážitková exkurze ve výrobně čajů Sonnentor, exkurze v rodinné řemeslné čokoládovně Herůfek a mnohé další. Výlety i dovolené jsou vždy napojeny na ochutnávání. Za poslední roky na celé jižní Moravě vykvetly gastronomické pecky,“ vysvětluje Grůzová.

Drak ve svetru i kapři ve fontáně. Brno je evropským hlavním městem Vánoc

Nejvíc lidí jezdí od června do září a také v prosinci, což je hlavně rok od roku lákavějšími brněnskými Vánocemi s programem hned na čtyřech náměstích. Ne náhodou se Brno stalo Evropským hlavním městem Vánoc 2024, mezinárodní porota ocenila hlavně lokálnost a solidaritu. „Dlouhodobě spolupracujeme s místními prodejci, umělci, hudebníky, designéry, výrobci, ale také zapojujeme brněnské firmy a instituce. Tato synergie všech vytváří zcela neopakovatelnou atmosféru,“ míní šéfka Turistického informačního centra Brno Jana Janulíková.

Zimní návštěvnost ale zvedá třeba i tradiční rekonstrukce napoleonské bitvy u Slavkova, kam se sjíždějí milovníci historie ze širokého okolí.

Pomáhají balíčky i veletrhy

MojaKarta má pomoct právě i s rozložením poptávky po jižní Moravě i mimo hlavní sezonu a udělat ji atraktivní po celý rok. Někteří ubytovatelé se snaží lákat na jarní či podzimní pobyty různými balíčky.

Zvýhodněné ceny ale odmítá třeba manažer Grandhotelu Brno Jan Kacíř. „Hotely musí vydělat na své náklady, které se zvýšily několikanásobně, i daně se zvedly. Městský poplatek se od Nového roku zvýšil o 100 procent!“ zdůrazňuje s tím, že podle něj pomáhají kampaně na veletrzích cestovního ruchu v zahraničí, podpora mezinárodních veletrhů, hudební a divadelní festivaly - nejvíce si ale můžou pomoci podnikatelé sami.

„Pokud mají výjimečný a kvalitní produkt, hosté si ho najdou. Proto je důležité si zachovávat stále vysokou úroveň, zlepšovat se, být inovativní a konkurenceschopní,“ myslí si.

Jižní Morava se chce turistům představit neotřele, láká i na moře zahrádek

Někde si poradili i s kratšími pobyty. Restaurace a penzion u Doubků v Břeclavi má přes zimu víceméně pokoje obsazené obchodními partnery, kteří zůstávají na jednu dvě noci, v létě je největší poptávka maximálně na čtyři pět nocí. „Ale nám to problém nedělá, ubytování je i tak dost vytížené, tak jsme spokojeni,“ uvádí Eva Karlínová.

Potenciál k růstu je u zahraničních návštěvníků - tady se předcovidová čísla ještě nevrátila. Hodí se přitom nejen cizinci, kteří přijíždějí ve volném čase, ale i ti, co jezdí na kongresy a konference. „Právě byznys návštěvník utrácí v destinaci nejvíce peněz. Navíc často přijíždí mimo hlavní sezonu, takže dokáže rozložit zájem o region do celého roku,“ uzavřela Grůzová.

15. prosince 2023