Jednokolkaře budou Brňané v pěší zóně potkávat ještě po oba prázdninové měsíce. „S ohledem na to, že se změnil původní záměr, jak bude vypadat dopravní značení, se záležitost znovu projednává na úrovni odboru dopravy a republikové policie,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
K zákazu magistrát přistoupí na základě požadavku městské části Brno-střed kvůli opakovaným stížnostem chodců. Obvodní radnice svou snahu zdůvodňovala bezpečností pěších pohybujících se po ulicích centra města.
Brno zakáže jednokolky v pěší zóně. Chystá se i na drzé šoféry bez povolenek![]() |
Nařízení se mělo podle radnice týkat také elektrokoloběžek. V březnu však vládnoucí magistrátní politici rozhodli, že se zákaz zaměří pouze na jednokolky. Ty jsou totiž pro chodce podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) mnohem nebezpečnější než koloběžky, které jsou rovněž některým lidem trnem v oku.
U těchto strojů minimálně prozatím postačí úprava režimu, na níž se zástupci Brna domluvili s jejich provozovateli a městskou částí. „Elektrokoloběžky budou mít v pěší zóně sníženou rychlost. Zároveň by je uživatelé odkládali dále od pěší zóny a směl by je využívat pouze jeden člověk,“ upřesnil v březnu Poňuchálek.
Vadí vám jednokolky v centrech měst?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00čtvrtek 3. července 2025. Anketa je uzavřena.
Jednokolkařů v Brně v posledních letech viditelně přibylo. Někteří jezdí rychlostí až 80 kilometrů v hodině, následky při střetu tak mohou být vážné až tragické. Nejen pro ně, ale také třeba pro sraženého chodce.
Nové nařízení stanoví, že nesmí vjet do mnoha ulic v historickém jádru města včetně Masarykovy, České, Joštovy, Kobližné či Rašínovy. Běžně tam bez povolení nemohou ani řidiči aut.
Zapovězené bude pro jednokolkaře také náměstí Svobody, Zelný trh, Jakubské náměstí nebo část Moravského náměstí okolo sochy Jošta.
VIDEO: Jezdí na červenou, nedají přednost. Policie ukázala hříchy jednokolkařů![]() |
Na dodržování zákazu budou dohlížet strážníci. „Jeho porušení je přestupkem. Možným postihem je zejména pokuta,“ upozornil Poňuchálek. Podle zkušeností hlídek tvoří naprostou většinu uživatelů jednokolek kurýři.
Loni na podzim se na jednokolkaře zaměřili státní policisté, kontrolovali dodržování pravidel silničního provozu. Za týden jim udělili více než dvě desítky pokut v součtu za téměř 10 tisíc korun. Upozornili tehdy, že uživatelé jednokolek musejí podle zákona jezdit po chodníku, a to rychlostí srovnatelnou s chůzí. Na silnici mohou zamířit pouze v případě vyhrazeného cyklopruhu nebo stezky pro cyklisty.
Reportér MF DNES loni v říjnu oslovil jednokolkaře čekajícího na zakázku na náměstí Svobody. „Pohybuji se stejně rychle jako auto, padesátkou. Dřív jsem zkoušel koloběžku a kolo, ale jel jsem nižší rychlostí, maximálně pětadvacet, a hrozně blízko okolo mě jezdili řidiči aut, hlavně taxi a rozvoz jídla,“ řekl kurýr Rustem Kussembayev.
Zdůraznil též, že dosud neměl jedinou nehodu. „Po chodnících nejezdím, protože jsou úzké a je na nich hodně lidí,“ poznamenal.
21. října 2024 |