Na záznamu je vidět například střet, kdy se auto předjíždějící jiné vozy vysokou rychlostí ještě před koncem obce střetne s protijedoucím cyklistou, který se už připravoval na odbočení vlevo. Řidič za volantem jej přehlédl a pro muže na kole byla srážka fatální.
Tragické následky měla pro motorkáře nehoda na dálnici. Společně s dalším se snažil v hustém provozu na poslední chvíli po levé straně předjet pomalejší nákladní vůz. Stejným směrem ale ve shodný moment začal odbočovat i šofér. Zatímco první motocyklista jedoucí za ním stihl ještě zabrzdit, druhý už nezvládl zareagoval a následně skončil ve svodidlech.
A třetí příklad. Muž přecházel mimo přechod frekventovanou silnici v Provazníkově ulici v Brně, kudy zrovna projížděl řidič osobního auta. Jel rychleji než povolenou padesátkou a chodce tvrdě srazil. V závěsu za ním jel podobně rychle další šofér, který nestihl reagovat a sraženého přejel. Případ bude řešit soud. Muž vážnou nehodu přežil, má ale trvalé následky.
Tragická nehoda u Vyškova: dvě děti mrtvé, dva dospělí zraněni |
Jde pouze o pár příkladů vážných nehod s tragickými následky, které se letos na jihu Moravy staly. Jejich množství začalo výrazněji přibývat hlavně od června. „V posledních dvou měsících počty usmrcených na silnicích nabraly dost negativní trend,“ uvedl zástupce vedoucího jihomoravských dopravních policistů Lubomír Sedlák. Zatímco loni v září i říjnu zemřeli shodně dva lidé, letos jich bylo deset a devět, a to ještě není konec měsíce.
Celkový počet všech střetů, jimiž se jihomoravští policisté od začátku letošního roku zabývali, je přitom srovnatelný s loňskem. Řešili dohromady 4 770 nehod, meziročně jen o osmnáct více. Na rozdíl od usmrcených klesl počet těžce a lehce zraněných na silnicích.
Nejčastější příčinou letošních nehod je podle policejních statistik nevěnování se řízení, které stojí za téměř polovinou případů. U tragických srážek s fatálními následky je ale hlavním důvodem vysoká rychlost, nepozornost zůstala až na druhém místě. „Nejde ale o to, že by se jednalo o překročení rychlostního limitu. Problém je, že řidiči nepřizpůsobí rychlost stavu silnice, okolním podmínkám, svým schopnostem nebo dopravní situaci,“ upozornil Sedlák.
Černá neděle pro motorkáře. V pár hodinách vyhasly na silnicích čtyři životy |
Mezi nejzranitelnější skupiny na silnicích patří chodci, motorkáři a cyklisté. U prvních dvou meziročně výrazně vzrostl počet zemřelých. Nehody nepřežilo dvanáct pěsích i motocyklistů. Chodců zemřelo o osm víc, motorkářů o pět. Usmrcených na kole bylo pět, jednalo se o mírný nárůst ze čtyř loňských.
„Míra zavinění se u chodců, motocyklistů, cyklistů a koloběžkářů liší. Chodci mohou pouze za 30 procent nehod, kterých se účastní. Motorkáři zaviní 59 procent kolizí, cyklisté dvě třetiny. Nejvyšší číslo je u uživatelů koloběžek, kteří jsou vinni v 76 procentech nehod,“ vyčíslil Sedlák.
8. června 2024 |