Jižní Moravou už lze jezdit bez hotovosti, útratu spočítá systém v noci

  10:02
Cestování veřejnou dopravou na jižní Moravě vstupuje do nové éry. Od 1. července už po mnoha odkladech půjde konečně platit kartou. V brněnské MHD jí dokonce postačí jen „pípnout“. MF DNES přináší odpovědi na nejdůležitější otázky k této novince.

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

1Jak si koupím jízdenku?

Ke stávajícím možnostem nákupu lístků v brněnské MHD v automatu nebo přes SMS přibude nová, která bude zároveň nejpohodlnější. Cestujícím bude stačit nastoupit a přiložit kartu k takzvanému validátoru. Žádný papírový doklad jim z něj nevyjede, vše však bude zaznamenané v systému. Při výstupu nebude třeba kartu přikládat znovu.

„Výjimkou je případ, kdy má cestující zájem o jízdenku pouze na patnáct minut,“ podotýká Vít Prýgl z Dopravního podniku města Brna. Kartu bude naopak nutné přikládat při každém přestupu do nového vozu.

2Kolik zaplatím?

Při prvním „pípnutí“ po nástupu si cestující automaticky kupuje jízdenku za 25 korun na 60 minut. Levnější může mít jen v případě, že jede méně než 15 minut a při výstupu přiloží kartu k validátoru.

3Neutratím zbytečně moc?

Při přestupech a opakovaných cestách po Brně se není třeba bát, že naskáče příliš vysoká částka. V noci totiž systém spočítá, kolik toho pasažér najezdil, a naúčtuje mu nanejvýš 90 korun za celodenní jízdenku. Cestující zároveň může jet na jeden hodinový lístek i delší dobu než 60 minut. A to v případě, kdy například kvůli nehodě či zácpě stráví v jednom voze víc než hodinu nebo když stihne při přestupu pípnout ještě před uplynutím 60 minut od nákupu.

4Mohu si kartou koupit i zlevněnou jízdenku?

Je to možné. Validátor má dotykovou obrazovku, na níž si může cestující zvolit, jakou slevu chce, třeba tu pro studenty nebo seniory. Stejně tak je možné koupit i více jízdenek na jednu kartu, otec tak může výběrem na validátoru zaplatit jízdenky celé rodině.

„Musí to však být do 500 korun,“ upozorňuje Prýgl. Tato hranice je totiž obecně stanovená pro platby bez nutnosti zadávat PIN kód.

5Je to bezpečné?

Dopravní podnik ujišťuje, že při nákupu lístku nemůže odejít z karty žádná jiná platba, stejně tak i při kontrole. Systém je prakticky celou dobu offline, peníze z účtu se strhnou až v noci, kdy se vyhodnotí optimální cena podle počtu jízd.

Po nákupu jízdenky je také nastavena časová prodleva, aby člověk omylem nenakoupil další lístek. Stejně tak se nemůže stát, že by validátor náhodně snímal kartu například přes kabelku. Kartu je totiž nutné přiložit přímo k displeji.

6Jak probíhá kontrola?

Už dnes jsou revizoři vybaveni speciálními čtečkami, které umožní ověřit takto zakoupené lístky. Dosud je využívali při kontrolách elektronických šalinkaret, podobně to bude fungovat i u jednorázových lístků zakoupených ve validátoru. Pasažér jednoduše přiloží kartu ke čtečce.

7Co když pojedu mimo Brno?

Na validátoru v MHD je možné si navolit libovolný počet zón, takže si může cestující koupit jízdenku třeba do Vyškova. V regionálním autobusu u řidiče opět jen přiloží kartu ke čtečce, aby šofér viděl, že má platný lístek. V regionálních autobusech nepůjde koupit lístek přes validátor jako v Brně, ale kartou bude nově možné zaplatit přes platební terminál.

„Do konce léta budou nainstalovány ve všech vozech,“ sděluje mluvčí společnosti Kordis Květoslav Havlík. Kartou se dá zaplatit i u průvodčích ve vlaku.

8Jak získám předplatní jízdenku mimo Brno?

Zatímco e-šalinkartu pro brněnské zóny mohou lidé využívat už čtvrtým rokem, mimo krajské město zatím elektronická verze možná nebyla. To se teď změní. V e-shopu ji lze pořídit i na cestu mezi Lomnicí a Tišnovem.

„Pro ověření totožnosti je nutné nahrát občanský průkaz při registraci nebo zajít na kontaktní centrum,“ oznamuje Havlík.

Tramvaje neprojedou Veveřím ani Novými sady

Začátek prázdnin opět přináší nové komplikace pro cesty autem i hromadnou dopravou. Nejcitelnější jsou v Brně.

Až do konce srpna bude ochromena doprava v ulici Veveří v centru města, kterou nemohou projet auta ani tramvaje. Linka číslo 3 jezdí pouze po trase Stará osada – Česká, kde se mění na číslo 12 a pokračuje do Juliánova, obdobně to funguje v opačném směru. Dopravu do Bystrce a Králova Pole zajišťují náhradní spoje x3 a x12, zatímco tramvajová linka 11 objíždí Veveří přes Pisárky a Mendlovo náměstí.

Další výluka se dotýká tramvají 8 a 10, které mezi zastávkami Nové sady a Krematorium jezdí odklonem ulicemi Hybešova a Vídeňská. I zde by opatření mělo platit do konce prázdnin.

Od 26. června do konce roku neprojedou autobusy ulici Hoštickou v Bosonohách. Buď ji objedou, nebo zastávku neobslouží vůbec.

Cestující využívající hromadnou dopravu během prvních dní omezení vážnější problémy nepocítili. „Řešili jsme jen drobné připomínky. Větší komplikace nastaly jen u DRFG Areny, kde se vlivem i dalších stavebních prací zpožďovaly náhradní autobusy,“ sdělil dopravní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Krušnější časy zřejmě zažijí automobilisté. Dnešním dnem se zcela uzavře most přes Žabovřeskou ulici, a řidiči se tak nedostanou z Bystrce do Královopolských tunelů. V opačném směru je most neprůjezdný už od 1. června, současný stav potrvá až do půlky srpna.

„Brněnská doprava je už tak chatrná a každý zásah přináší komplikace. Řidiči by si měli promyslet, jestli musí jet danou trasou, nebo raději zvolí jinou, popřípadě využijí hromadnou dopravu. Hlavně je nutné číst dopravní značky, protože se může objevit jiné značení, než na které jsou lidé zvyklí,“ upozorňuje policejní mluvčí Pavel Šváb.

Práce na silnicích ovlivní dopravu také mezi obcemi Nesovice a Brankovice na Vyškovsku, mezi Čejčí a Hovorany na Hodonínsku či na svitavské křižovatce v Kuřimi na Brněnsku. (aho)

Autor: