Big Bang i další etapy vlastního života. Divadlo uvede Polívkovu grotesku Sága

  14:42
Začíná velkým třeskem a pokračuje humorným ohlédnutím za principálovou životní cestou a rodinnými historkami. Právě autobiografickou groteskou Bolka Polívky s názvem Sága aneb Vizovský zázrak startuje nová etapa jeho divadla v Sále Břetislava Bakaly v centru Brna.

Bolek Polívka sepsal autobiografickou grotesku s názvem Sága aneb Vizovský zázrak. | foto: David Konečný

Divadlo Bolka Polívky před dvěma týdny opustilo židenický Dělnický dům, kde našlo dočasný azyl poté, co muselo vyklidit sál na Jakubském náměstí kvůli narušené statice budovy.

Polívkův soubor se nyní trvale usadí právě v Bílém domě v prostorách, jejichž úprava trvala pět měsíců, vyšla na třináct milionů a nabízí kapacitu 320 návštěvníků. „V novém místě se nám zkoušelo dobře, ale ještě s rachotem vrtaček, jelikož se dokončují finální úpravy,“ uvedl Polívka po generální zkoušce na dnešní předpremiéru.

O svém díle ale příliš detailů neprozradil. Chce je držet v tajnosti co nejdéle, aby diváky nepřipravil o překvapení. „Technice hry říkám obklopené sólo, kde hraje míň oslovených herců, než se skutečně na jevišti objeví. Fyzicky by měli být čtyři aktéři, ale ve skutečnosti jsou dva,“ popisuje Polívka, který groteskní životopis podle vlastního scénáře také režíruje.

V inscenaci ztvární nejen sám sebe v různém věku a v odlišných rolích, ale i třeba své rodiče. „Dílo je sentimentální, melancholické a zahalené do lásky, kterou cítíme k rodičům, zvlášť když už tady nejsou. Každý tu lásku najde, ale někdo až později,“ dodává principál.

Divadlo Bolka Polívky se úplně nezavře, foyer i bar budou nadále v provozu

Samotný děj začíná narozením Polívky. „První scéna je Big Bang mého života, velký třesk,“ směje se. Inscenace vychází z rodinných příhod, historek i skutečností, na které nahlíží s humorem.

V grotesce reflektuje i život svého dědečka Eugena Polívky, ředitele vizovické školy. „Dílo je i o rodině mojí maminky, o mém tatínkovi. Hezky se na to vzpomíná, i když byl jejich život komplikovaný,“ uvádí čtyřiasedmdesátiletý herec.

Představení zahraje i v rodných Vizovicích

Podle dramaturga Vladimíra Procházky je scénář sice přesně daný, ale velmi nepřesně se dodržuje. „Taková inscenace, ve které text jsou jenom bradla, která se přinesou na jeviště a na nich se teprve začne cvičit, točit a s fantazií něco vymýšlet, což je skoro důležitější než samotný textový základ, to je pro mě něco úplně nového,“ popisuje.

Polívka plánuje své představení uvést i v rodných Vizovicích a dále třeba ve Zlíně, Plzni, Táboře nebo v Praze. O Ságu je podle ředitelky divadla Kateřiny Komárkové velký zájem, vstupenky na dnešní vystoupení jsou již vyprodané. Světovou premiéru má divadlo v plánu na pátek 12. dubna, následovat bude sedm repríz.

Do Bílého domu mohou zájemci v dubnu zavítat i na další divadelní představení, třeba na drama Oheň a popel či komedii Fichtl. „Těším se, až tady začneme hrát, až se celé místo zaplní naší energií, bude tepat a žít,“ uzavírá Komárková.

Další blízké premiéry v Brně

Pokojíček: Nefunkční rodina, ve které vládne otupělost a strach, zažije v jeden den několik nečekaných událostí. Hru básníka a dramatika Jana Antonína Pitínského, již režíruje jeho dcera Anna Davidová, uvede v pátek 12. dubna divadlo Reduta.

Princ a Princ: První queer pohádku na české divadelní scéně o lásce dvou princů, která otevírá témata sebepřijetí a snaží se vést děti k respektu k druhým, uvede v sobotu 13. dubna Divadlo Polárka.

Bastard: Touha po moci, majetku a nesmrtelnosti dovede Bastarda k jeho vlastní záhubě. Třicet let po premiéře se muzikál vrací na scénu Městského divadla příští sobotu 20. dubna v režii Petra Gazdíka.

Autor: