iDNES.cz

Všude plno kouře. Záchranáři a hasiči trénovali zásah v „brněnském metru“

  16:26
V tunelu je kvůli kouři vidět maximálně na pár metrů. Hasiči vynášejí popálené cestující na oranžových nosítkách, jiní zase hasí a před vjezdem stojí sanitka záchranářů. Tak dnes vypadalo cvičení v „brněnském metru“, jak někteří přezdívají nejdelšímu tramvajovému tunelu v Česku, který se za pár dní otevře ostrému provozu.

Už v devět hodin mají brněnské záchranné složky napilno. Nacvičují zásah a evakuaci lidí z tunelu v případě požáru tramvaje.

Na půl cesty mezi zastávkou Nemocnice Bohunice a Osová stojí proto na nové trati „brněnského metra“ tramvaj a v ní několik figurantů představujících zraněné pasažéry. Podle scénáře cvičení začala souprava hořet, výrobníky kouře simulují dým.

Záchranáři, hasiči a policisté cvičili zásah při požáru tramvaje v tunelu v Brně. (6. 12. 2022)

„Zásah v tunelu je diametrálně odlišný od toho v otevřeném prostoru. Pohybuje se zde více osob a kouř se tady chová jinak než venku,“ vysvětluje mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

V případě požáru pak může vznikat komínový efekt, který je velkým rizikem pro všechny, kteří se v kouři nacházejí. Kvůli likvidaci požáru a záchraně lidí musejí hasiči většinou zasahovat z více částí tunelu.

Součástí cvičení je i měření času, za který jsou hasiči schopni se na místo dostat. „Předpokládám, že dojezdové časy budou krátké. Hasičské a záchranné stanice jsou odsud blízko. Výsledný čas budeme ještě vyhodnocovat,“ doplňuje mluvčí Mikoška. Podle něj by měly být první jednotky schopny dorazit do pěti až deseti minut.

Hladkému průběhu napomáhá i samotná stavba. „Tunel totiž není klasicky zaštěrkovaný. Kolejiště je zalité v betonu, takže zde mohou plně projíždět vozidla a nacházejí se tu také tři hlavní únikové východy,“ přibližuje mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

Tramvaj po této nové trati do bohunického kampusu začne jezdit v neděli 11. prosince. Pro záchranné složky to tak byla dnes i příležitost, jak se s místem seznámit ještě před ostrým provozem, kdyby se v budoucnu nějaké neštěstí v tunelu stalo.

Autor:
zpět na článek