iDNES.cz

Cimbál není původem moravský, do regionu přišel z budapešťské kavárny

  11:30
Bez cimbálové muziky si dnes jihomoravský folklor představí jen málokdo. Přesto cimbál, velký nástroj podobající se tak trochu klavírnímu křídlu, nemůžou místní považovat za svůj vlastní vynález. Navíc je původem velkoměstský, nikoli vesnický.

ilustrační snímek | foto: Marie Hvozdecká

Jak upozorňuje Petr Kalina, hudební vědec Masarykovy univerzity v Brně, cimbál se v okolí Veselí nad Moravou nebo Kyjova zabydlel až po druhé světové válce.

„A zpočátku se na něj nehrálo k tanci a lidové zábavě. Ale vznikaly speciálně pro něj party klasické, vážné hudby. Umělci na pedalcimbalon, jak se nástroji také říká, hráli třeba i barokní skladby určené pro cemballo. Jejich autorem byl nezřídka Johann Sebastian Bach. S cimbálem se koncertovalo ve velkých a honosných sálech a hra se vyučovala na konzervatoři,“ vyzdvihuje Kalina. 

Strunný nástroj, který muzikant rozeznívá paličkami a naopak tlumí pedálovým dusítkem, vynalezl a sestrojil v roce 1866 budapešťský nástrojář Josef Václav Schunda. Původem byl z Říčan u Prahy, ovšem ani toto pojítko s českými zeměmi cimbál do tuzemska příliš rychle nepřiválo. 

„V Budapešti, v místě svého vzniku, získal cimbál velkou oblibu. Cenil si ho třeba hudební skladatel Ferenc Liszt. Postupem času se dostal do tamních kaváren, ovládaly ho především romské skupiny. A až ty jej rozšířily. Od vynalezení nástroje to trvalo více než půl století,“ vykládá hudební vědec. 

Poprvé se tak velký cimbál na jižní Moravu dostal až ve třicátých letech, a to spíše ojediněle. Postupně vytvářel konkurenci pro Horňácko typické hudecké skupiny. 

„Hudba se velmi změnila. Hudecké kapely hrají jen se smyčci a žesti, výjimečně připojí dudy. A zpěv nikdy nezní společně s muzikou. Buď se hraje, nebo zpívá. Nikdy ne dohromady,“ vysvětluje Kalina s tím, že cimbál vnesl do muziky další živelnost a najednou bylo možné zpívat a hrát zároveň. 

„Repertoár do značné míry zůstal, ale byl už jinak aranžován. Naplno se cimbálové muziky rozmohly až po konci války, tedy v druhé polovině čtyřicátých let,“ podotýká vědec.

Že je cimbál původně velkoměstským, a nikoli vesnickým či lidovým nástrojem, vysvětluje Kalina na svých přednáškách. Na nedávném setkání Slováckého krúžku v Brně také podotkl, že dechové kapely mají u nás mnohem delší tradici než ty cimbálové. A to přesto, že malý cimbál znali naši předci ještě dříve, než se na velký cimbál začal učit první muzikant. 

„Jenže malý cimbál, který se za popruh mohl zavěsit na tělo hráče, měl v naší historii jen epizodní roli. A rozhodně jej nemůžeme považovat za přímého předchůdce dnešního velkého cimbálu,“ upozorňuje Kalina. Malý cimbál, dřevěná krabice se strunami, na kterou se drnkalo paličkami bez „bambulek“, do českých zemí přišel z dnešního Německa asi v 18. století. 

Hudbu na cimbál stvořili v Budapešti Romové

A na Moravu, nejčastěji na Hanou, Brněnsko a Valašsko, se dostal přes Polabí a Vysočinu. „Horňácko, které je nyní jedním z nejtypičtějších regionů s velkým cimbálem, tento malý cimbál nikdy nepřijalo. Měl mnoho tvarů, lišil se počet strun i ladění. Hráč tlumil struny vlastním loktem, ale mohl s ním chodit a snadno ho přenášet,“ poznamenává. 

Jenže brzy se malý cimbál vytratil a více než století trvalo, než se jeho „velký bratr“ v našich končinách objevil. Dodnes se na malý cimbál hraje jen v některých částech Rumunska.

„Ohledně cimbálových muzik si musíme uvědomit jednu věc. Nestrážíme si dnes tradici starobylou a nekonečně dlouhou, ovšem hezkou a oblíbenou. A pokud považujeme cimbálovou hudbu za součást své jihomoravské identity, tak je potřeba si uvědomit, že tuto součást identity vytvořili Romové v Budapešti,“ uzavírá Kalina.

zpět na článek