Velodrom pojali jako dřevěný pavilon s výraznou fasádou a zakřivenou střechou, jejíž tvar odráží vnitřní cyklistickou dráhu. Působí jako výrazný solitér v území, zároveň však citlivě propojuje park za zadní částí s městskou zástavbou před vstupem. Výškou je podle architektů umírněný, aby nekonkuroval vedlejšímu plaveckému bazénu. Z druhé strany sousedí s Bobycentrem.
Stadion poslouží pro přípravu a závody dráhovým cyklistům i atletům. Pro druhé zmíněné odvětví to bude jediné kryté sportoviště ve městě, v případě dráhařů dokonce jediné v celé republice. I proto zde má vzniknout národní centrum pro cyklistiku.
„V Česku chybí zařízení, které by splňovalo standardy Mezinárodní cyklistické unie, umožnilo přípravu reprezentace i talentované mládeže na vrcholné mezinárodní soutěže a zároveň poskytlo prostor pro pořádání závodů dráhové cyklistiky,“ řekl brněnský radní pro sport Tomáš Aberl (TOP 09).
„Lužánky dostávají prostřednictvím tohoto projektu nový impuls. Roky zanedbaná oblast se má stát centrem pohybu, soutěží a setkávání. Spojení velodromu a atletiky do jedné stavby znamená nejen úsporu nákladů, ale především moderní a efektivní pojetí sportovních staveb – praktických, udržitelných a vizuálně atraktivních,“ prohlásil Aberl.
Místo starého velodromu fotbalový stadion
Vítězní ov architekti uspěli v konkurenci dalších 27 soutěžících. Porota vybírala mezi návrhy osmi týmů, které postoupily do užšího výběru. Po výběru toho vítězného bude následovat jeho další rozpracování. Příští rok má přijít na řadu projektování a v roce 2027 se plánuje zahájení samotné výstavby. Náklady v tuto chvíli činí 1,13 miliardy korun bez daně s tím, že město bude usilovat o výraznou podporu od Národní sportovní agentury.
My velodrom, vy kanál. Brno s Prahou se tiše dohodly, že si nebudou konkurovat![]() |
Na stejném místě měl původně vyrůst akvapark. Město na něj už v minulosti získalo platné stavební povolení, které se podle Aberla použije i pro velodrom. Před jeho dokončením ale musí požádat o změnu, aby výsledná stavba i „papírově“ odpovídala hale pro dráhovou cyklistiku a atletiku.
Brněnští dráhaři dosud působí na starém velodromu u výstaviště. Od města dostanou záruku, že ho opustí až ve chvíli, kdy bude hotový stánek za Lužánkami. Město má od nich „na oplátku“ získat areál původního velodromu v blízkosti výstaviště, kde plánuje v budoucnu vybudovat nový fotbalový stadion. Jeho uvažovaná kapacita se aktuálně pohybuje mezi 20 a 25 tisíci diváků.
Plocha za Lužánkami má patřit sportu, teď je to chaotický slepenec, míní Brňané![]() |
Atleti doufali v novou halu už před pár lety. Měla vyrůst vedle univerzitního kampusu v Bohunicích, projekt byl nachystaný a měl už stavební povolení. Město ale nezískalo dotaci od Národní sportovní agentury a celý záměr nakonec hodilo do šuplíku.
I proto jsou atleti ohledně nového stánku za Lužánkami opatrní a obezřetní. „Cesta je ještě hodně daleká. Budeme rádi, až se opravdu začne kopat,“ poznamenal šéf jihomoravského atletického svazu Petr Kotyza.