iDNES.cz

Bez zastávek a přestupů. Cestu Brnem usnadňují expresní linky, přibudou nové

  6:16
Nasednout v Králově Poli na autobus a za čtvrt hodiny vystoupit u fakultní nemocnice v Bohunicích. Pro mnohé obyvatele severních částí kraje jde o nejjednodušší cestu, jak projet Brnem k největšímu zdravotnickému zařízení v regionu. Přímé spojení a takřka bez zastávek už sedm let zajišťuje speciální expresní linka.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

A další autobusové expresy v Brně přibudou nejspíš už příští nebo přespříští rok.

„Aktuální linky plní cíl, pro který byly zřízeny, to znamená rychlé přímé spojení bez zastávek a přestupů. Významným faktorem je existence silnice, která onu rychlejší jízdu alespoň v části trasy umožňuje,“ oznamuje mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Barbora Doležalová.

Tomu právě na konci příštího roku rozvážou ruce nové části městského okruhu, na nichž se dnes intenzivně pracuje. Díky rozšíření silnice v Žabovřeské ulici by se měla doba jízdy z Králova Pole k fakultní nemocnici dostat pod deset minut, navíc nebudou hrozit kolony a zpoždění jako dosud, na trase přes Tomkovo náměstí pak přibudou zcela nové expresy. „Tím by měl být prstenec linek po obvodu města prakticky dokončen,“ podotýká Doležalová.

Na koupaliště v Brně nestihnou postavit lávku, návštěvníky doveze autobus

Podle dopravního ředitele DPMB Jana Seitla právě linka z Králova Pole s označením E56 patří spolu s expresem E50 z Kamech na Černovickou terasu mezi nejvíce využívané. „U linky E76 je vytíženost ovlivněna sezonností letiště,“ zmiňuje Seitl přímé spojení hlavního nádraží a tuřanského terminálu.

Celkové vyčíslení obsazenosti by podle něj bylo zavádějící, omezil se proto na konstatování, že linky jsou nastavené tak, aby odpovídaly poptávce. „Pokud bychom po zrychlení spojení z Králova Pole k nemocnici zaznamenávali vyšší zájem, můžeme sem nasadit delší autobusy,“ nadhazuje možné operativní změny.

Zcela nové linky na východě Brna ponesou označení E72 a E73 a propojí Technologický park přes královopolské nádraží s Černovickou terasou. Právě tento bod je často vnímán jako cílový kvůli mnoha firmám, které tu sídlí. Ostatně sem jezdí i čtvrtá a dosud poslední expresní linka E75 od židenického nádraží. Tu by v budoucnu měl na trase z Židenic na jih města nahradit expres E72 a nejspíš zanikne i stávající autobusový spoj číslo 72.

Nechají lidé auta doma?

„Nová expresní linka pojede z Technologického parku k nádraží v Králově Poli stejně jako dosavadní spoje. Tam není příliš možností, kde jet rychleji. Pak ale najede na okruh a může frčet. Čekám zkrácení jízdní doby o deset až patnáct minut,“ nastiňuje Seitl.

Expresní linky
v Brně

Stávající:

  • E50: Kamechy – Černovická terasa
  • E56: Královo Pole – FN Brno
  • E75: Židenice – Černovická terasa
  • E76: Hlavní nádraží – Letiště Tuřany

Plánované:

  • E72: Technologický park – Černovická terasa (nahradí a prodlouží E75)
  • E73: Technologický park – Černovická terasa (přes Vinohrady a Líšeň)

Druhý expres bude mít až k Tomkovu náměstí stejnou trasu, tam však nesjede do Židenic, nýbrž bude pokračovat po mostní estakádě rovně přes Vinohrady a Líšeň, kde může případně nabrat další cestující z velkých brněnských sídlišť.

„Požadavky na expresy v této lokalitě máme už z minulosti. Kvůli tomu, že Tomkovo náměstí bylo dosud složitě průjezdnou oblastí, jsme jejich možné zřízení odložili. Jakmile se ale okruh v této části dostaví, jsme připraveni je ihned zavést,“ říká dopravní ředitel.

Lidé se jich mohou dočkat už koncem příštího roku. „Pokud se na základě dat prokáže, že je poptávka, určitě to má moji podporu,“ hlásí brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Podle Pavla Čížka, dopravního experta organizace BESIP sledující bezpečnost silniční dopravy, může zavedení nových expresů znamenat i to, že lidé nechají své auto doma a využijí MHD. Na silnicích tak bude menší provoz, tudíž se dá očekávat i vyšší bezpečnost.

Nutností podle Čížka ovšem je, aby pro cestující byla cesta pohodlná. „Pokud autobus vyjde časově nastejno, lidé jej nejspíš využijí. Když je naopak cesta i kvůli přestupům složitá, všemožné motivační akce mají mizivý účinek,“ soudí.

Jako významný přínos pro celý region vnímá plánované linky Jiří Horský, šéf společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v Jihomoravském kraji. Vyzdvihuje především v úvodu zmíněné spojení z Králova Pole k nemocnici. „Tyto expresy vnímáme jako doplněk k vlakům, které jsou taky po Brně rychlejší než běžné spoje MHD,“ přirovnává.

Autor:
zpět na článek