Zbytečné i nebezpečné, kritizují v Břeclavi dopravní změny. Chtěli jste je, říká radnice

  5:46
Doprava ve třech ulicích na okraji Břeclavi fungovala téměř idylicky, než se do toho vložila radnice. Znělo by to jako vtipná průpovídka, jenže přesně tak hodnotí naštvaní lidé změny, které město zavedlo poblíž hřbitova v ulicích Lanžhotská, Březinova a Na Širokých. Řidiči tam už víc než třicítkou neprojedou, na křižovatkách nově platí výhradní přednost zprava a změní se i systém parkování.

Cílem břeclavské radnice je zvýšit bezpečnost, předejít nehodám, vyřešit sousedské spory o odstavení aut či umožnit bezproblémový průjezd záchranářů, hasičů a policie. Změny vycházejí z doporučení dopravních expertů, kteří se při nich prý řídili podněty místních. Ti ale o nic takového nežádali a proti novinkám se bouří.

„Ať nám předloží důkazy, které nutnost změn dokládají. O sousedských sporech nikdo nic neví, nepamatuji si, že by tu byla dopravní nehoda, a ještě se nestalo, že by tu neprojela vozidla integrovaného záchranného systému. Město lže a fabuluje,“ okomentovala situaci jedna z místních obyvatelek.

Podobné vzkazy nechala na facebookovém profilu města i řada dalších, nespokojenost vedla až k založení petice. „Podepsalo ji 400 lidí, což je většina obyvatel dotčených ulic. To jednoznačně odporuje tvrzení radnice, že vycházela z podnětů místních,“ říká její zakladatel Jakub Michlovský.

Největší kritiku schytává zavedená přednost zprava, která nově platí pro silnici v Lanžhotské, dosud označené jako hlavní. Značka však zmizela a nahradily ji bílé čáry na zemi, které na novinku upozorňují. „Drtivá většina řidičů jezdí stejně a nehlídá si boční uličky. Jezdí tudy důchodci, přičemž někteří z nich by už ani neměli mít řidičák, a obávám se, že do mě narazí, když povezu své dvě malé dcerky,“ kritizuje emotivně další obyvatelka.

Podobného ohlasu se dočkal i parkovací systém, jenž zakazuje odstavení aut mimo vyznačená místa. „Ta jsou ale rozvržena nevhodně a spousta lidí přijde o možnost nechat vůz před vlastním vjezdem,“ štve Michlovského. Někteří se domnívají, že skutečné spory o parkování přijdou právě s touto změnou.

Výtky město vezme v potaz

Jako problém lidé vnímají i fakt, že o plánované změně nebyli včas informováni. To však mluvčí radnice Ivana Solaříková popírá. „Záměr byl vyvěšen na úřední desce. Každý měl možnost se vyjádřit a vznést připomínky, k čemuž došlo, a veškeré podněty byly správním orgánem vypořádány. Před samotným zavedením nového dopravního značení byli občané opět v předstihu informováni prostřednictvím sociálních sítí města,“ konstatuje.

Aktivisté omezili provoz na dopravní tepně v centru Brna, žádají třicítku

Většina diskutujících se shoduje na tom, že až do samotného vyhlášení změn o nich neměli tušení, protože úřední desku zkrátka nesledují. „Navíc tu žije i mnoho starých lidí, kteří sociální sítě nepoužívají. Město prý novinku připravovalo dva roky a za tu dobu nám nic neřeklo. Mohli nám dát alespoň čas si třeba připravit parkování na vlastních pozemcích,“ zmiňuje Michlovský, který v minulosti figuroval v komunálních volbách na kandidátce ODS, jež je dnes v opozici.

Vlnu negativních reakcí město vnímá a na nedávné schůzi proto padla dohoda, že obyvatelé pošlou písemně své podněty a ty pak komise dopravy projedná. „Pokud žádost vyhodnotí jako relevantní a bude v souladu s legislativou, dojde k další úpravě provozu a parkovací místo může být doplněno,“ přibližuje mluvčí.

Loni v třicítce neviděli přínos, teď ji v Brně chválí. A přidávají další značky

Minulý týden radnice obdržela také zmíněnou petici a vedení města se jí začne zabývat.

„Nerýpejte do poklidných ulic“

Každopádně dopravní změna v lokalitě u hřbitova je zahrnutá i v Plánu udržitelné mobility, jenž město představilo loni na podzim. Jeho cílem je zlepšit dlouhodobě neúnosnou dopravní situaci, kterou je pětadvacetitisícová Břeclav známá.

„Autoři se taktéž přiklání k budování zklidněných zón mimo hlavní trasy. Je důležité si uvědomit, že doposud tam většina aut parkovala v rozporu se zákonem o silničním provozu. Úprava vše usměrní a legalizuje,“ odůvodňuje Solaříková.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Místní si ale stojí za tím, že nově pozměněná oblast nebyla tou, která změnu potřebovala. „Jsou jiné lokality ve městě, na nichž by se dalo pracovat, a ne rýpat do poklidných ulic, kde se slušní lidé vždy na všem domluvili. Proto bych zdvořile požádala experty, kteří o nás nic nevědí, aby uvedli tento nesmysl do původního stavu,“ vyzývá další z místních.

Jeden příklad uvádí i Michlovský. „Bydlím u křižovatky, kde sice platí zóna 30, ale i tak tu někteří jezdí sedmdesátkou. Sousedé na tento problém město už dlouhodobě upozorňují, protože se bojí o své děti, které se tam pohybují. Místo toho vedení řeší problém, který nikdo nemá, a ke všemu způsobem, jenž se nikomu nelíbí,“ kritizuje.

2. května 2023