iDNES.cz

Rozšíření přístavu na Baťově kanálu brzdí aktivisté, okolní obce jej chtějí

  6:14,  aktualizováno  11:52
Baťův kanál je populární turistickou atrakcí, kterou ročně navštíví desítky tisíc lidí. Jednou z oblíbených zastávek je přístav ve Veselí nad Moravou, jenž doposud nabízel pro rekreační lodě 35 míst. Díky rozšíření se měl jejich počet už příští plavební sezonu zvýšit o dalších 31, včetně nové přístupové silnice, čímž by se stal největším rekreačním přístavem v Česku. Vše ale nejspíše nepůjde tak hladce, jak bylo v plánu.

Ačkoliv výstavba první etapy postupovala od března velmi rychle, ta druhá má prozatím stopku. Spolku Děti Země totiž Krajský soud v Brně uznal odkladný účinek žaloby, kvůli čemuž stavbaři s další etapou ani budováním přístupové silnice nesmějí začít, dokud soud věc nevyřídí.

Děti Země ve své žalobě zdůrazňují, že rozšiřování není ve veřejném zájmu a zároveň zasahuje do cenných biotopů a ohrožuje 14 chráněných živočichů.

„Když jsme se spolkem Voda z Tetčic loni v prosinci zaslali žalobu proti tomuto škodlivému zásahu, očekávali jsme, že Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) s výstavbou počká do rozhodnutí soudu. To se ale nestalo a začalo se i tak stavět, takže je správné teď vše zastavit, dokud nebude jasné, zda ŘVC získalo povolení opravdu legální cestou,“ vyjadřuje se předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.

Na Baťově kanále otevřeli zmodernizovaný přístav. Zakotví v něm až 35 lodí

Poukazuje přitom na rozhodnutí krajského odboru životního prostředí, který ŘVC loni v únoru udělil výjimku k zásahu do území, na kterém se vzácné biotopy i chránění živočichové nacházejí. Patří mezi ně například užovka obojková, bobr evropský, vydra říční, skokan skřehotavý nebo třeba velevrub malířský.

„Výjimku jsme získali naprosto standardním postupem, dokonce prošla i odvoláním, kdy se proti ní oba spolky vyhradily. Soud ale rozhodl v náš prospěch, nemáme tak pochybnosti, že bychom nepostupovali v souladu se zákonem,“ brání se mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Staví se dál, ale další etapa musí počkat

Kdy soud rozhodne, ještě není známo. Odkladný účinek ovšem podle Dětí Země znamená, že by se měly práce na kanálu zastavit. První etapa výstavby ale pokračuje beze změn dál.

„Autorizovaný biolog provedl podrobné šetření a prokázal, že žádné chráněné druhy živočichů, které jsou předmětem napadené výjimky, se aktuálně na místě stavby již nenachází,“ sděluje Bukovský.

Žaloby i kvůli Bulváru. Děti Země stupňují tažení proti stavbě nového nádraží v Brně

Z daného úseku se tedy stalo místo, kde na stavbu žádná výjimka není potřeba, a tím pádem se není třeba řídit odkladným účinkem žaloby. Omezení se dotkne pouze stavebních prací, které ještě nezačaly, kvůli čemuž lze očekávat celkové zpoždění dokončení projektu. Jak velké bude, rozhodne až soud.

Pokud žalobu Dětí Země zamítne, Patrik upozorňuje, že mohou ještě zaslat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu s žádostí o přiznání odkladného účinku, záleží ovšem na obsahu rozsudku. Ředitelství zatím nechce o výsledku polemizovat.

Aktivisté zpochybňují veřejný zájem

Ohrožení přírody ovšem není jediným důvodem, proč se spolek proti rozšiřování přístavu vyhrazuje. Aktivisté zpochybňují zejména to, zda je inovace v zájmu veřejnosti.

„V žalobě namítáme, že ŘVC ani ministerstvo životního prostředí v řízení o povolení škodlivého zásahu do chráněných biotopů neprokázaly konkrétní veřejný zájem o to dotovat soukromou rekreační plavbu na řece Moravě a na Baťově kanálu rozšířením přístavu ve Veselí nad Moravou i s novou silnicí,“ doplňuje Patrik.

Opírá se při tom o kritickou zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu z března 2022, podle níž u takového projektu nebyly prokázány ekonomické a ani společenské přínosy. „My jsme ale vycházeli z velmi silné poptávky. Rekonstrukci podporují okolní obce i Jihomoravský a Zlínský kraj,“ hájí projekt Bukovský.

Svízel pro obchvat, soud dal za pravdu ekologům. A Žebětín bude dál trpět

Jeho slova potvrzuje i Eva Mlýnková, starostka nedalekého Petrova. „Kromě turistů je kanál vyhledávaný i mezi místními, například mezi rodinami s dětmi, zejména pro odpočinek. Určitě jsme pro to, aby se zvětšil, veřejný zájem v tom určitě vidím,“ zmiňuje.

I zde ŘVC zkvalitňuje služby a buduje nové zázemí. V rozhodnutí soudu ve prospěch projektu doufají také další obce, které z tohoto turistického místa těží, včetně samotného Veselí nad Moravou. „Vnímáme to jako klíčovou investici směřující do rozvoje celého regionu,“ hlásí starosta Petr Kolář.

Přístavištěm ve Veselí nad Moravou navíc zvelebování kanálu nekončí, jedná se pouze o první z několika dalších staveb zastřešujícího projektu Plavební okruh Veselí nad Moravou a Vnorovy. Jeho součástí je lodní zdvihadlo, které bude na českém území raritou.

zpět na článek