iDNES.cz

Správa železnic letos zabezpečí v Jihočeském kraji devět přejezdů

  9:42
Na jednadvaceti železničních přejezdech v Jihočeském kraji zvýšila loni Správa železnic zabezpečení. Letos přidá závory či jiné prvky na dalších devíti.

Řidič kamionu poničil závoru, protože vjel na železniční přejezd v Tchořovicích v době, kdy se stahovaly. | foto: Policie ČR

Jeden z nově zabezpečených přejezdů bude například u Chrobol na Prachaticku na trati Číčenice–Volary, kde se koleje kříží s málo využívanou silnicí vedoucí lesem. Nyní je tam jen dopravní značka výstražný kříž.

Stejné je to u Radomyšle na Strakonicku v místě, kde koleje protínají už rušnější silnici směrem na Osek. Přibýt by tam měla světelná signalizace se závorami.

„Letos předpokládáme zvýšit zabezpečení na devíti místech Jihočeského kraje,“ potvrdila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. Doplnila, že loni se to podařilo hned na 21 místech. „Bylo to převážně na křížení se silnicemi druhé a třetí třídy,“ navázala.

První „chytrý“ přejezd v Česku umí posílat přestupky rovnou úředníkům

V pěti případech tam byly jen kříže a nyní přibyla i světla a závory, u ostatních šestnácti SŽ přidala jen závory, protože tam světelná signalizace již byla.

„Také jsme dalších šestnáct přejezdů úplně zrušili,“ doplnila mluvčí.

Na jihu Čech je přes osm set přejezdů

To se dlouhodobě daří především v souvislosti s modernizací železničního koridoru z Českých Budějovic do Prahy. Nové koleje se většinou úplně vyhnou silnici, která pak vede třeba pod nimi nebo po nadjezdu.

Celkem je na jihu Čech více než osm stovek přejezdů, v celé republice pak přes sedm a půl tisíce. A uplynulý rok byl se stavbami závor a dalších bezpečnostních prvků rekordní. SŽ napříč celou zemí zrekonstruovala 233 křížení s komunikacemi. Více než stovka takových míst úplně zmizela.

„To vše má pozitivní dopady jak na železniční, tak i silniční provoz. Jen v loňském roce jsme do přejezdů a jejich bezpečnosti investovali 3,1 miliardy korun, vůbec nejvíc v historii,“ spočítal generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Letos jsou úpravy naplánované na dalších 130 místech a náklady přesáhnou 1,8 miliardy. Do roku 2030 pak Správa železnic počítá s dalším snížením počtu přejezdů přibližně o pět procent.

Sto šedesát párů závor. Železničáři zmodernizovali rekordní počet přejezdů

Nehody na těchto místech jsou často tragické. Například v říjnu loňského roku vjel na přejezd u Malšic na Táborsku řidič dodávky ve chvíli, kdy tudy projížděl vlak. Strojvedoucí se jej předtím snažil opakovaně upozornit houkáním, nehodě však nedokázal zabránit. Muž střet nepřežil. Místo mělo pouze výstražný kříž.

Jindy ale motoristé vjíždí na koleje i v době, kdy už blikají červená světla nebo klesají závory. Přesně to se stalo loni v červnu na Písecku. Řidička na přejezd vjela, když už se závory sklápěly. Žena pak naštěstí jednu z nich prorazila a dostala se pryč ještě před příjezdem vlaku.

Autor:
zpět na článek