Vrtulník záchranářů doletí ze základny u Budějovic do Tábora za 15 minut

  11:22
Na moderní základnu na českobudějovickém letišti se vrátila letecká záchranná služba. Předtím sídlila čtyři roky v Bechyni, protože armádní stroj nesplňoval požadavky pro areál vybudovaný v roce 2015. Nový vrtulník dokáže letět rychlostí až 259 km/h.

Stejně jako většinu času je i teď třítunový žlutý stroj na zemi. Pokud je ale potřeba, dokáže vrtulník s týmem zdravotníků za malou chvíli odstartovat a pomáhat zachraňovat životy po celém Jihočeském kraji. Od ledna posádka vyráží k mimořádným událostem z Plané u Českých Budějovic, kde již v minulosti sídlila.

„Časy letů do okresních měst, jako jsou Strakonice, Tábor či Jindřichův Hradec, jsou velmi podobné. Většinou jsme schopni tam být mezi 15 až 20 minutami. Maximální letová rychlost tohoto vrtulníku je 259 kilometrů za hodinu,“ popisuje mluvčí krajské zdravotnické záchranné služby Petra Kafková.

Vzápětí otevírá dveře a ukazuje vnitřek stroje, který v minulosti sloužil například v Ostravě či Jihlavě. Na dvou sedadlech jsou připravené helmy.

„Můžete se podívat, ale ničeho se nedotýkejte. Vrtulník je v tuto chvíli připravený k odletu, kdyby bylo potřeba,“ upozorňuje Kafková, která již 25 let působí u letecké i pozemní jednotky.

Se svými kolegy se vrátila na základnu v Plané po čtyřech letech. Předtím sídlila tato služba v Bechyni na Táborsku.

„Máme zde zázemí pro pozemní posádku, která tu celou dobu byla, a nově i sídlo letecké jednotky,“ ukazuje směrem k objektu. V něm jsou šatny, kanceláře, posilovna nebo třeba velký hangár a další zázemí potřebné k 24hodinové službě.

„Když je vrtulník uvnitř, jsme schopni ho za malou chvíli dostat ven a odletět,“ popisuje Kafková.

Stroj je nyní venku. Do terénu v něm vyráží pilot, lékař a letecký záchranář. Ne vždy je však možné odstartovat. Důvodem je počasí a civilní letové předpisy, které je nutné dodržovat.

Aby stroj vzlétl, musí být mimo jiné dohlednost nejméně 1,5 kilometru a zjednodušeně řečeno nesmí být první mraky níže než 91 metrů nad zemí. „Třeba v pondělí jsme vzlétnout nemohli, protože byla několik hodin mlha až na zem,“ poznamenává Kafková.

V tu chvíli ale nebylo nutné vyrazit k mimořádné události. Ty řešila letecká jednotka od začátku roku dvě. V prvním případě vyrazila k muži s poruchou vědomí na Táborsku, později stroj transportoval pacienta s akutním infarktem myokardu.

„Musíme ale pracovat a připravovat se tak, abychom se nespoléhali jen na vrtulník. Ne vždy je totiž právě i kvůli počasí k dispozici,“ doplňuje Kafková.

Velkou část zásahů tvoří vážné úrazy, dopravní nehody či pády z výšky. Významný podíl pak mají na svědomí například cévní mozkové příhody nebo akutní infarkty. Většinu nemocných následně transportují do krajské nemocnice v Českých Budějovicích.

„Ta je odtud vzdálená zhruba dvě minuty, což je jedna z výhod našeho nového zázemí. Kromě toho je pro nás příjemné, že u výstavby byli samotní zdravotníci, takže se objekt stavěl na míru našim potřebám. Navíc je to naše mateřská základna, ke které máme osobní vztah,“ pokračuje vedoucí záchranář letecké jednotky Jan Vávra, který v ní slouží již 23 let.

Podle něj se práce za dobu jeho služby změnila hlavně díky moderním technologiím. „Technika se neuvěřitelně posunula. Zlepšuje se vybavení i samotné vrtulníky. Zároveň se ale kladou náročné požadavky i na personál. Je třeba umět kromě jiného řadu technických dovedností,“ popisuje. Členové posádky se učí i postup při zásahu v noci. To jim umožňují právě některé moderní přístroje.

Základna na letišti stála 50 milionů korun

Zhruba třítunový vrtulník je o přibližně polovinu lehčí než ten armádní, jenž obsluhoval Jihočeský kraj v minulých letech. „Nedá se ale říct, že by byl některý lepší nebo horší. Když s ním umí tým pracovat, odvede dobrou práci s oběma. Dostaneme se i na těžko přístupná místa, což se týká nejrůznějších úrazů na turistických stezkách,“ hodnotí Vávra.

Jednotka bude z Plané nedaleko Českých Budějovic obsluhovat celý Jihočeský kraj. Pokud by to bylo potřeba, vypomůže také v okrajových částech sousedních regionů.

„Provoz budeme i nadále udržovat v nepřetržitém režimu 24 hodin sedm dní v týdnu,“ dodává Marek Slabý, ředitel jihočeské záchranky, jenž má základnu na starosti. Investice do zázemí stála krajský úřad 50 milionů korun a skončila v roce 2015.

V uplynulých čtyřech letech službu provozovala Armáda České republiky. Jelikož byl heliport v Plané pro její velké vrtulníky nevyhovující, muselo být zázemí po tuto dobu v Bechyni na Táborsku.

Autor: