Písek vydá manuál, jak umisťovat reklamu v historickém centru

  9:58
Nadměrný počet reklamních a informačních tabulí u různých podniků podle radních nemá v centru Písku co dělat. Právě kvůli desítkám poutačů v okolí náměstí a Kamenného mostu se představitelé města rozhodli vydat čtyřicetistránkový manuál s pokyny upravujícími umisťování reklam.

V dubnu začnou platit pravidla regulující reklamu v městské památkové zóně v Písku, která zahrnuje i okolí Velkého náměstí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Příručka má být vodítkem pro vlastníky a uživatele nemovitostí, jaký druh reklam a v jakých velikostech si mohou na své domy umisťovat.

Už v dubnu totiž začnou platit pravidla regulující reklamu v městské památkové zóně v Písku, která zahrnuje okolí Velkého a Alšova náměstí, Kamenného mostu, kostela Narození Panny Marie, Palackých sadů a levého břehu Otavy v úseku od bývalého městského hřbitova po začátek Čechovy ulice.

„Zpracováním zásad město zahajuje proces očištění historického centra od nepovolené, nevkusné či jinak nevhodné reklamy. Reklamu na svém území regulují i jiná města a podle zkušeností se takto dá docílit zkvalitnění veřejných prostor,“ říká místostarostka města Petra Trambová.

Radnice rozdá dohromady 200 brožurek všem majitelům a provozovatelům v zóně, kterých se nové pokyny budou týkat.

Pro většinu z nich se ale v praxi nic nezmění. Radnice se spíše snaží motivovat jedince, kteří dosud nerespektovali historický ráz píseckého centra a domy překrývali nevkusnými a křiklavými reklamními prvky. Příručka tedy nemá žádný direktivní charakter, podle něhož by se povinně museli dotčení lidé řídit.

„V brožuře jsou pokyny, a pokud je budou provozovatelé a majitelé domů respektovat, dostanou od města různé úlevy, třeba budou moci využít některé z přilehlých městských pozemků zdarma. Týká se to i vystaveného zboží některých prodejen,“ upřesňuje písecký městský architekt Josef Zábranský.

Podle něj je ale současná situace oproti stavu před 20 roky daleko lepší, nicméně se v centru stále objevují poutače bez souhlasu památkářů.

„Proto jsme si nechali vypracovat materiál, který slouží také v Brně. Máme zde platnou vyhlášku o reklamách, ale ta je pouze v textové podobě. Manuál by měl graficky navést majitele s nájemci, jak se k památkám chovat a jak mají vystavovat své zboží na městských chodnících,“ podotýká Zábranský.