Pozor, kde ve středu zaparkujete, v Budějovicích rozšiřují modré zóny

  8:40
Od 1. prosince začnou platit parkovací zóny v Českých Budějovicích i směrem na jih od centra a od Vltavy k Novohradské. Rozšíří se tím systém, který už dříve začal fungovat v jiných částech města.

Modré zóny už fungují třeba na Pražském sídlišti v Českých Budějovicích. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Ještě v úterý třeba v Havlíčkově kolonii nebo v ulicích kolem nemocnice řidiči zaparkují zdarma. Ve středu už to bude za peníze.

V Českých Budějovicích od 1. prosince rozšiřují zóny placeného stání. Zasáhnou velkou část města na jih od centra. Je to prostor mezi řekou Vltavou až po Novohradskou a k Mladému, za nemocnicí zase až k papírnám, ale i za Metropolem v ulici U Tří lvů. Platné jsou vždy pondělí až pátek od 8 do 20 hodin, s výjimkou státních svátků.

Místa, kde budou zóny nově, by měl přehlédnout jen málokdo. Vždyť v ulicích kvůli tomu přibylo 1 100 dopravních značek. Například ukazují, jaký zadat kód, když bude motorista platit za stání pomocí aplikace Sejf.

„Řidičům poslouží 33 nových parkovacích automatů, kde lze platit kartou či mincemi,“ spočítal náměstek primátora Petr Holický. Podle něj je na start další etapy vše připravené a řešit se už mají jen drobnosti.

Město si od rozšíření zón slibuje více prostoru pro vozidla zdejších obyvatel – rezidentů, kteří mají v ulicích trvalé bydliště. V předchozích letech to na některých místech Budějovic skutečně pomohlo.

Třeba pro krátkodobé stání není přes den problém najít volné místo na Pražském předměstí, což bylo před zónami nereálné. Jenže na Pražském sídlišti ve vybraných ulicích místa zkrátka chybí a obyvatelé tam večer místo hledají jen velmi složitě.

Podobné to nejspíš nyní bude i v Havlíčkově kolonii a okolí. V celé oblasti, kde budou zóny od 1. prosince nově platit, denně stojí až o 800 vozidel více, než je počet legálních míst. Část motoristů z okolních obcí pak bude hledat místa zdarma třeba dál na jih, což zhorší situaci v Rožnově.

Rezidenti získali roční oprávnění za 400 či 500 korun podle místa bydliště. Abonenti, například podnikatelé, kteří mají v místě svou pobočku, za něj zaplatí čtyři nebo pět tisíc. Pak existuje celá řada slev, výjimek i přenosné karty. Cena krátkodobého stání začíná na třech korunách za 30 minut.

Systém pro město spravuje dopravní podnik (DP), který pro třetí etapu prozatím schválil 2 098 dlouhodobých parkovacích oprávnění. Číslo se neustále mění s tím, jak počty žádostí rostou. Aktuálně jich je v řešení dalších 370.

Strážníci budou nejdříve upozorňovat

„Od zahájení jsme jich přijali celkem 2 762,“ uvedl v pondělí Viktor Lavička, manažer útvaru marketingu DP. Z toho mimo jiné plyne, že 300 žadatelů neuspělo, když neprokázali trvalé bydliště či právní vztah k vozidlu.

S dalšími modrými a smíšenými zónami počítá městská policie. „Jakmile začnou platit, máme povinnost v místě řešit přestupky,“ konstatovala mluvčí strážníků Věra Školková.

Její kolegové ale budou v prvních týdnech více domlouvat a upozorňovat, než hned rozdávat pokuty. Uvědomují si, že to bude pro mnohé řidiče novinka, která je překvapí.

Změna také znamená, že v mnoha ulicích nově platí takzvaná zóna 30, kdy je rychlost aut omezená – třeba U Tří lvů nedaleko Senovážného náměstí. A z některých ulic jsou jednosměrky, tím se vše dává do souladu s pravidly provozu. Doposud se na některých místech parkovalo po obou stranách vozovky, ta pak ale nesplňovala šířku šest metrů pro obousměrný průjezd.

Značení třetí etapy provedla firma Kaska, která už jen dokončuje některé detaily. „Dělat vodorovné značení bylo mnohdy komplikované. Někteří řidiči odmítali dočasně odstavit svá auta, byli i agresivní a záměrně to bojkotovali,“ popsal jednatel společnosti Václav Kaska.

Přitom bylo na místě vždy s předstihem upozornění se zákazem zastavení. Místo pěti naplánovaných ulic denně se tak někdy podařila udělat třeba jen polovina.

Kdo ještě nemá oprávnění vyřízené, najde podrobné informace na webu parkovanicb.cz. Jsou tam i podrobné ceníky a detailnější informace. Další možností je vyrazit přímo na pobočky do IGY či Mercury centra.

Autor: