Rekordní most přes Orlík v sobě skrývá „duši“. Nahlédli jsme dovnitř

  16:18
Stavba nového železničního mostu přes Orlík je v poslední fázi. Bude 316 metrů dlouhý, překlene vzdálenost 297 metrů a nad obvyklou hladinou nádrže se bude tyčit ve výšce 35 metrů. Dostali jsme příležitost nahlédnout do útrob železobetonové konstrukce. Ve žlutých vestách s červenou přilbou vstupujeme do dutiny, které stavbaři říkají „duše“ mostu.

Nejprve stoupáme po provizorním dřevěném schodišti. Po vratkých schodech, jištění jen chatrným zábradlím, postupujeme na nejvyšší bod železobetonového oblouku. Ten zanedlouho ponese nový železniční most u Červené nad Vltavou přes Orlickou nádrž.

Na vrcholu oblouku se zastavujeme okolo úzkého kruhového otvoru, který vede do temných útrob železobetonové konstrukce. Po chvíli v temné díře mizí první člen naší výpravy. Postupně ho následují další, až konečně přijde řada i na mě.

Chytám se žebříku a pomalu se soukám do úzké roury. Na jejím konci se mi naskytne jedinečný pohled na stísněné prostory betonového tubusu, který bude jednou sloužit jako revizní šachta. Stavbaři tomuto dutému prostoru poeticky přezdívají „duše“.

„Komora, která vede železobetonovým obloukem, má dvě výhody. Jednak významně staticky odlehčuje celou konstrukci a zároveň umožní provádět po celou dobu životnosti mostu diagnostiku a pravidelné prohlídky přímo z jejího nitra,“ popsal stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav.

„Dostat se dovnitř bude i po dokončení celkem náročné, stejně jako pohyb tam. Prostor je stísněný, na výšku měří pouze 1,5 metru a na šířku 3,8 metru. Cesta v něm navíc ubíhá do celkem strmého kopce. Oblouk se klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů,“ přidal Šimáček.

Místo otevřou v listopadu

Stavbaři ze společností Metrostav a Metrostav TBR na novém železničním mostě na trati mezi Pískem a Táborem pracují od srpna roku 2021. Most bude 316 metrů dlouhý, překlene vzdálenost 297 metrů a nad obvyklou hladinou Orlické nádrže se bude tyčit ve výšce 35 metrů.

Jeho součástí je také železobetonový 156 metrů dlouhý oblouk, který stavbaři dokončili v závěru loňského roku. Ten se stal nejdelším obloukem v České republice.

Výstavba mostu je nyní ve své čtvrté a finální fázi, při níž mostní oblouk a zbylých devět pilířů propojí horní nosná vrstva. Na tu pak nechá Správa železnic přeložit stávající železniční trať. Ta zatím stále vede po původním mostu z 19. století. První vlak by se tak po novém mohl projet již letos v listopadu.

„Starý most je již v technicky nevyhovujícím a prakticky neopravitelném stavu. Nyní po něm proto jezdí jen osobní vlaky. Kvůli zmírnění dynamického zatížení konstrukce na starém mostě platí také snížená maximální rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ uvedl Petr Sýkora, inženýr společnosti Metrostav.

Nový železniční most přes Orlík vzniká pouhých devět metrů od původního ocelového mostu. Přestože součástí projektu je i demolice starého mostu, v dohledné době k ní nejspíše nedojde. Stavba totiž opět získala statut kulturní památky a plánují se možnosti jejího dalšího využití.