Na štaflích před Samsonovou kašnou na náměstí Přemysla Otakara II. stojí muž s megafonem a směrem k radnici provolává, že auta na náměstí nepatří. Okolo něj postává přibližně padesát lidí, kteří ho podporují potleskem i souhlasnými výkřiky. Opodál pobíhají děti, které hrají fotbal na improvizovaném hřišti. V malém stánku protestující postupně podepisují petici.
„Omezení dopravy v centru jsme všichni uvítali, a proto nás dost šokovalo, že ho soud zrušil. Ještě horší je ale přístup města, které to vzalo za své a neprojevilo snahu dopravu z centra opět odstranit. Náměstí má být bezpečné a pro lidi. Zrušení omezení proto nemůžeme přejít mlčením,“ vysvětlil důvody demonstrace Michal Hořejší, který protest společně s Veronikou Faktorovou organizoval.
Zmíněná dopravní omezení platila v historickém centru Českých Budějovic od července minulého roku a pomocí jednosměrek a pěších zón se snažila omezit tranzitní dopravu přes náměstí Přemysla Otakara II.
Přestože opatření svůj účel splnila a přes náměstí díky nim jezdilo až o polovinu méně aut, což si velká část místních pochvalovala, krajský soud k 28. únoru omezení zrušil.
Důvodem k jeho rozhodnutí byl podnět od společnosti Solná brána s.r.o, jejíž společníkem je také architekt Martin Krupauer. Ten se domnívá, že zavedení opatření bylo zmatečné a město by problém mělo řešit komplexněji.
Nyní jsou to ale už více než dva měsíce a nová koalice nepřišla s žádným konkrétním návrhem, jak dopravu na náměstí opět zklidnit. Tato nečinnost vyburcovala část českobudějovických občanů, kteří se v pondělí sešli před radnicí, aby zástupce města upozornili na negativní důsledky tranzitní dopravy na městský život.
Soud zrušil úpravy na náměstí, auta si přes něj zase začnou krátit cestu![]() |
„Náměstí má sloužit pro setkávání lidí, a to bez toho, aby se báli srážky s autem. Zavedení omezení bylo určitě správným krokem a já nechápu, proč se to současné vedení města ani nepokusilo obnovit. Náměstí nemá sloužit jako zkratka pro netrpělivé řidiče,“ řekl budějovický obyvatel Luděk Beneš.
Současné vedení města totiž po rozhodnutí soudu sdělilo, že jeho verdikt chápe a chce dopravní situaci v centru řešit v kontextu celého města, a ne pouze několika značkami. Připustilo však, že v současné době nemá žádný jasný plán a konkrétními kroky se bude radnice zabývat nejdříve letos na podzim.
„Za tento příslib jsme určitě rádi, přesto ale považujeme za důležité radnici připomenout, že se nejedná o okrajový problém, ale o téma, na kterém tu záleží značné části obyvatel,“ doplnil Hořejší.




