Odkladů někde napočítají až třetinu, školy zatěžuje i zápisová turistika

  8:56
Podle ředitelů na jihu Čech řada prvňáčků kvůli odkladu nenastoupí na svou školu. Všímají si i problémů s řečí a soustředěním. Školy trápí, že rodiče podávají dětem více přihlášek, což zahlcuje systém.

Dřívější zápisy na jihu Čech | foto: Petr Lundák, MF DNES

Stejně jako v předchozích letech se i letos v dubnu vydaly na základní školy v Jihočeském kraji rodiny s dětmi, které od září čeká nástup do první třídy. Většina má zápisy za sebou a stejně jako v předchozích letech i tentokrát žádala velká část rodičů o odklad k nástupu.

Stále se také ve větších městech objevují problémy se zápisovou turistikou, kdy si rodiče nechávají přepsat trvalé bydliště do spádové oblasti vysněné školy. Daleko častěji se ale zejména v Českých Budějovicích zkoušejí přihlásit na více škol najednou, což ZŠ zatěžuje hlavně po administrativní stránce.

„Letos jsme přijímali 85 dětí, k zápisu jich přišlo 114, což je každý rok podobné. Běžně se stává, že rodiče podají přihlášku na tři i více škol a počty dětí pak na více školách nabývají. Pak nám to zahlcuje celý systém,“ popisuje zkušenosti ředitel budějovické ZŠ O. Nedbala Miroslav Poláček.

Míst pro prvňáky je ve spádových školách dost, často ale chtějí jinam

Zápis se v Budějovicích uskutečnil 4. a 5. dubna, podle primátorky města Dagmar Škodové Parmové nyní řeší ředitelé s jednotlivými školami umístění dětí. „Momentálně také zjišťujeme informace ohledně nástupu dětí na soukromé školy. Tím se nám později ukáže, kolik budoucích prvňáků nenastoupí do námi zřizovaných ZŠ,“ vysvětluje primátorka. Jen v krajském městě podali rodiče 1 180 žádostí o zápis na 1 129 míst. Řada škol se navíc v minulosti setkávala se zmíněnou zápisovou turistikou.

V Písku se situace zklidnila

To byl také ještě donedávna případ písecké ZŠ J. K. Tyla, kde se však letos situace výrazně zlepšila.

„Loni jsme neměli místo pro 27 spádových dětí, přitom máme kapacitu 83 prvňáků. Rodiče nám tehdy hodně volali a museli jsme situaci intenzivně řešit. Už jsme se v tomto ohledu obraceli i na město jako zřizovatele. Letos se nám však podařilo přijmout všechny spádové děti,“ ujišťuje ředitel Pavel Koc.

O poznání větším problémem však zůstává situace ohledně odkladu nástupu dětí na školy. Dlouhodobě dosahuje míra odkladů na jihu Čech až ke dvaceti procentům, což je ve srovnání s ostatními regiony průměrná hodnota. Z celoevropského hlediska je však Česká republika smutným premiantem s nejvyššími počty odkladů.

Na ZŠ Nová se moc dětí nehrne

S obrovským číslem se v tomto ohledu potýkají například na budějovické ZŠ Nová, kde přijímají 45 dětí a hlásí se jich tam letos okolo 60. „Odklady u nás tvoří každoročně asi 20 až 25 žáků, to číslo se příliš nemění. U nás tak tvoří přibližně třetinu všech dětí,“ popisuje situaci ve škole ředitel Vítězslav Ilko.

Toho zároveň trápí, že se na školu dlouhodobě nehlásí rodiče ze spádových oblastí. V seznamu přitom mají 139 dětí, které měly v dubnu k zápisu dorazit. „Je to dané hlavně tím, že třetina dětí na škole pochází z Ukrajiny a další třetina ze sociálně znevýhodněných, převážně romských rodin. Z obvodových dětí přišlo k zápisu pouze 25. Nebudeme si nalhávat, že je u nás situace v tomto ohledu jednoduchá,“ připouští Ilko.

Odklady se také výrazně podepíší na podobě příštího školního roku v jindřichohradecké ZŠ Štítného, kde letos přijímali pouze 24 dětí. „U zápisu se nakonec ukázalo, že 13 dětí dostane odklad. Běžně otevíráme dvě třídy, ale letos budeme kvůli tomu otevírat pouze jednu. Když to srovnám s loňským rokem, kdy jsme měli pouze čtyři odklady, tak máme enormní nárůst,“ upřesňuje ředitel Luděk Možíš.

Do prvních tříd míří silný ročník, o soukromé školy je zájem i dva roky předem

S mírou odložení nástupu do první třídy souvisí také připravenost dětí na docházku. Podle části ředitelů je patrné, že budoucí prvňáčci mají problém se základními dovednostmi, které by měli zvládat.

„Všeobecný problém je zejména mluvení, často mají různé jazykové problémy, což je vidět napříč celou generací. Často se objevuje také nesamostatnost dětí, které k nám přicházejí. Jsou zvyklé, že jim rodiče všechno připraví, a u nás najednou musejí samy zvládat různé úlohy a reagovat. Hodně bojujeme i s tím, že nevnímají, když po nich něco chceme nebo na ně mluvíme,“ popisuje zkušenosti budějovický ředitel Poláček.

10. dubna 2018