iDNES.cz

Stavba obchvatu Lišova odstartuje později, firma nabídla nízkou cenu

  8:58
Kolem Lišova už mohla být stržená ornice, někde pokácené stromy a stavaři měli pracovat na obchvatu města poblíž Českých Budějovic. Zahájení roky připravované akce však musí ještě počkat. Důvodem je cena, za kterou chce společnost M-Silnice vozovku dlouhou 9,5 kilometru postavit. Smlouvu chce ale Ředitelství silnic a dálnic podepsat do konce roku.

Lišovem denně projede 13 tisíc aut. Až bude obchvat hotový, obyvatelům města na Budějovicku se výrazně uleví. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Vedení firmy M-silnice tvrdí, že to zvládne za 963,9 milionu korun bez daně. To je však jen 76,5 procenta původní, předpokládané částky projektu.

„S ohledem na současnou situaci na trhu se stavebními materiály, energiemi, ale i nepříznivou inflační situaci jsme tuto společnost požádali o doložení potřebných dokumentů a kalkulací u vybraných položek,“ sdělil Adam Koloušek, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem obchvatu.

I nadále tak pokračuje prověřování nabídek jednotlivých uchazečů o zakázku. Celkem se jich do výběrového řízení přihlásilo osm.

Budoucí silnice první třídy odvede tisíce aut z Lišova a Štěpánovic a má výrazně zvýšit bezpečnost provozu ve městě i mimo něj. Auta by mohla po novém obchvatu jezdit v roce 2025.

„Samotnou smlouvu se zhotovitelem stavby plánuje po prověření všech potřebných dokumentů ŘSD podepsat ještě do konce roku tak, aby bylo možné zahájit stavbu na přelomu ledna a února 2023,“ upřesnil Koloušek.

Až kolem Lišova a Štěpánovic postaví obchvat, zmizí z města a obce například téměř veškerá kamionová doprava, která tudy teď ve velkém proudí na Třeboň či Jindřichův Hradec a dál.

Nová silnice první třídy povede od Klaudy nad Lišovem v místě, kde nyní končí čtyřpruhová komunikace a na současnou vozovku se vrátí u Vranína nedaleko Třeboně. Součástí obchvatu je i devět malých mostů či dvě protihlukové stěny o celkové délce 450 metrů. U Klaudy vznikne mimoúrovňová křižovatka.

Původní harmonogram projektu byl mnohem odvážnější. Ještě před sedmi lety bylo vše naplánované, aby se po obchvatu začalo jezdit v roce 2019.

Nová komunikace hodně pomůže i samotným řidičům. Současná silnice I/34 nevyhovuje technicky ani svou kapacitou. Často se tam stávají velmi vážné a někdy i smrtelné nehody. Především v úsecích mezi Lišovem a Štěpánovicemi a u Vranína, kde je současná silnice nepříjemně zvlněná.

Na stejné silnici – I/34 – ŘSD už jeden obchvat staví. Bude dlouhý 2,7 kilometru a zlepší jízdu kolem Dolní Lhoty u Stráže nad Nežárkou na Jindřichohradecku. Práce tam začaly loni na konci srpna a hotovo bude v roce 2023. Zhotovitelem je firma Swietelsky stavební, která uspěla s cenou téměř čtvrt miliardy korun bez daně.

Autor:
zpět na článek