Budějovické nádraží je konečně jako nové, rekonstrukce trvala tři a půl roku

  14:32,  aktualizováno  16:23
Pravděpodobně největší ostuda Českých Budějovic je definitivně minulostí. Po třech a půl letech dnes slavnostně skončila rekonstrukce výpravní budovy vlakového nádraží. Cestující ji tak mohou od pondělních 17 hodin opět naplno využívat. Proměna stála přes jednu miliardu korun.

Když začaly po druhé odpolední slavnostní proslovy, znělo to z reproduktorů úplně stejně jako hlášení o příjezdu vlaku. Kompletní otevření výpravní budovy v Českých Budějovicích tím bylo i úsměvné.

Především je ale největší ostuda krajského města definitivně minulostí. Cestující mohou nádraží opět naplno využívat a proudit i odjezdovou halou, kde se pracovalo v poslední etapě.

Nová střecha, fasáda, okna, rozvody. Zkrátka prakticky všechno bylo nutné vyměnit. Velkou novinkou je například boční vchod a pasáž ve směru od Lannovy třídy, před ní je také menší prostranství s lavičkami. Uvnitř je hned několik obchodů, nechybí občerstvení či lékárna.

Když práce v červnu roku 2020 začaly, nikdo netušil, že se nakonec protáhnou o více než rok oproti původnímu plánu. Stav objektu sloužícího od roku 1908 byl totiž ještě horší, než se zdálo. Proto se také práce prodražily o pár stovek milionů korun.

„Museli jsme se vyrovnat se zvýšenou hladinou spodní vody a mnohem větším poškozením původních konstrukcí a nosných prvků, než předpokládal projekt,“ vysvětlil Jaroslav Heran, generální ředitel společnosti Metrostav, která byla zhotovitelem stavby společně s firmami Edikt a Avers.

Jeho slova potvrdil i Jiří Svoboda, šéf Správy železnic (SŽ), která byla investorem akce a nádraží jí patří. „Jižní část budovy byla poškozená na konci druhé světové války při bombardování. Následná oprava ale nebyla příliš povedená, takže i toto nám zkomplikovalo práce,“ navázal Svoboda. Zmínil, že se SŽ snažila získat i provozovatele nádražní restaurace, ale nakonec se to nepodařilo. Cestujícím tak bude muset stačit bistro s občerstvením.

Prostor lehce provoní

Na slavnostní otevření se jich přišly podívat desítky a z velké části zaplnily odjezdovou halu. Zněla především slova chvály. „Podíváte se nahoru a jste znovu v roce 1908, kouknete na podlahu a je vyhřívaná, moc pěkné,“ reagoval jeden z účastníků slavnosti Jaromír Martínek.

Šéf SŽ Svoboda zmínil ještě jednu novinku, kterou bude správa v Budějovicích testovat. Nádraží by mělo být pomocí vzduchotechniky lehce provoněné, aby se tam lidé cítili ještě lépe.

Historický objekt je každopádně postavený tak, že je velmi vzdušný. Cestující určitě ocení i samootevírací vstupní dveře a bezbariérový přístup. V centrální části budovy je nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vznikly v severní i jižní věži. Budova dostala nový orientační a informační systém.

Zachovali původní podobu

„Nádražní budova je pro svou architektonickou a památkovou hodnotu zapsaná na seznamu nemovitých kulturních památek. Stavbaři jí vrátili podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy jsou odstraněné,“ upozornil ministr dopravy Martin Kupka.

Řešení interiérů navrhli architekti z českobudějovického ateliéru A 8000. Stavaři museli například vyměnit velkou část stropů, které byly ve špatném stavu.

Díky tomu, že je velká proměna výpravní budovy u konce, mohou začít další úpravy v okolí. V první řadě by mělo vedení města rozhodnout o osudu podchodu mezi vlakovým a autobusovým nádražím. Nejpravděpodobnější variantou stále zůstává jeho zasypání.

„Zatím jsme o tom ještě definitivně nerozhodli, ale budu radě předkládat, že bychom ho zakonzervovali,“ uvedl před pár týdny náměstek primátorky pro investice Petr Maroš. Pokud vedení radnice návrh přijme, dostane se nejdříve na odstranění samotných přístřešků a tím zvětšení chodníků před nádražím i naproti přes silnici.

Parkoviště pro 400 aut

A ani pro SŽ není investice do nádraží tou poslední, kterou má v místě naplánovanou. Dlouhodobě připravuje podchod pod nádražím, který by začínal právě v blízkosti bývalé pošty a vyústil by na začátku Suchého Vrbného u Dobrovodské ulice.

A v této lokalitě má vyrůst také parkovací dům. Ten má sloužit v takzvaném režimu P+R, tedy jako záchytný. „Měl by kapacitu zhruba 400 aut a počítáme také s místem pro jízdní kola,“ upřesnil mluvčí SŽ Jan Nevola. Práce by na něm mohly začít v roce 2027.

Obě akce jsou závislé na tom, zda bude mít správa dostatek peněz. Nicméně na vybudování podchodu bude určitě tlačit Jihočeský kraj. Ten chce v roce 2026 začít se stavbou tunelu pro auta pod nedalekým nákladovým nádražím.

„Je nutné, aby SŽ ve stejnou dobu udělala podchod. Tím by náklady na výluky vlaků, které budou přes miliardu, byly pro obě stavby jen jednou,“ vysvětlil hejtman Martin Kuba (ODS). Pokud bude vše postupovat podle předpokladů, SŽ letos vypíše soutěž na zpracování projektové dokumentace pro vydání společného územního i stavebního povolení.

Autor: