Železniční most přes Lužnici nahradí věrná kopie, přibude lávka pro pěší

  9:18
Už několik let plánuje Správa železnic, že v Táboře vymění historický most přes řeku Lužnici. Současnou konstrukci nakonec nahradí věrná kopie, takže to bude vypadat, že je stavba, po které jezdí vlaky od roku 1905, stále na svém místě.

Nový most spojující břehy Lužnice bude úplně stejný jako ten původní z roku 1905. | foto: Vizualizace: Město Tábor

Železniční most je součástí první elektrifikované dráhy v Rakousku-Uhersku. Je unikátní tím, že ho tvoří tři kamenné a dva ocelové oblouky, které jsou otočené směrem k vodě.

Už od roku 2020 řešili kvůli špatnému technickému stavu projektanti Správy železnic (SŽ) a památkáři, jak se stavbou naložit. Rekonstrukce už nebyla možná. Podle odhadů odborníků by se tím životnost prodloužila přibližně jen o 25 let. Byla by to zároveň finančně náročná akce s dlouhou výlukou. Zpevnění by navíc podle památkářů narušilo historický vzhled mostu.

Proto padlo rozhodnutí postavit kopii. Vlaky v Táboře začnou využívat nový most přes Lužnici už na konci letošního roku. Novostavba navíc umožní hned vedle zavěšení lávky pro pěší. Práce začnou v únoru a potrvají do prosince.

Replika původního mostu bude dlouhá 174 a vysoká 29 metrů. „Uložení kolejí do štěrku zajistí tišší provoz vlaků. Navíc pojedou opět plnou traťovou rychlostí,“ upřesnila Nela Eberl Friebová, mluvčí SŽ.

Akci má na starost společnost Firesta-Fišer. Celkové náklady dosahují částky přes 350 milionů korun. Její financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.

Nepřetržitá výluka kvůli výměně konstrukce začne v půlce července a potrvá do konce listopadu. Město Tábor ji využije pro výstavbu lávky pro pěší.

Autor: