iDNES.cz

Slevy na jízdném v MHD stojí České Budějovice 20 milionů ročně

  11:06
Vyšší náklady na provoz dopravního podniku v Českých Budějovicích mohou zpomalit růst platů zaměstnanců. Město dá firmě příští rok na provoz už čtvrt miliardy korun. Kraj a další obce dalších 36,5 milionu.

(ilustrační snímek) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Na jedné straně příjemné zlevnění cestování po Budějovicích pro vybrané skupiny obyvatel, na druhé straně další mnohamilionová zátěž pro rozpočet krajského města.

Takové jsou pohledy na to, že zánovní tarif MHD českobudějovického dopravního podniku bude stát radnici jen od letošního září do konce roku 8,6 milionu korun navíc. Na pondělním zastupitelstvu to vzbudilo velkou debatu.
Uvedená částka je výpadek z příjmů dopravce za zavedení výrazných slev především na jízdném pro děti od 6 do 15 let a seniory nad 65 let, které platí od začátku září.

Zastupitelé nakonec úpravu a doplnění peněz schválili, měli však výhrady. Někteří navíc varovali, že zvýšené náklady na provoz se odrazí v tom, že zaměstnanci nedostanou přidáno tolik, kolik původně očekávali. Jiní kritizovali, že se za krátkou dobu jízdné měnilo hned několikrát.

„Je to systém ode zdi ke zdi. Nejdříve jsme tady měli návrh na zrušení jízdenky za 13 korun, která byla u těch kusových nejprodávanější. A zůstala za 16 korun na hodinu. Podnik tak měl získat peníze na mzdy. Pak se zase vývoj dramaticky přesunul k návrhu, aby mladší 15 let a starší 65 let jezdili zdarma, protože je potřeba podpořit jízdu MHD,“ upozornil náměstek primátora Juraj Thoma (Občané pro Budějovice).

Fungování dopravního podniku, společnosti stoprocentně vlastněné městem, stojí obrovské peníze. Prokazatelná ztráta, nově nazývaná jako kompenzace, kterou bude z rozpočtu Budějovic pro rok 2019 nutné uhradit, je už čtvrt miliardy korun. Opět tak vzroste.

Dopravní podnik

Zajišťuje přepravu cestujících na celém území Českých Budějovic a v 15 příměstských obcích. Společnost vznikla 1. září 1997 z tehdejšího Dopravního podniku města Českých Budějovic, s. p. Jediným akcionářem je Statutární město České Budějovice. Současná MHD nabízí 24 linek, na kterých jezdí autobusy a trolejbusy. Na 8 trolejbusových linek v pracovní dny při plném provozu vyjíždí 47 vozů. Autobusy zajišťují dopravu na 16 linkách. V pracovní dny vyjíždí do ulic 63 vozů. Počet obyvatel v obsluhovaném území je 118 096. Vozy MHD ročně najedou 5,7 milionu kilometrů a přepraví 39 milionů cestujících.

Je to dané třeba právě slevami na jízdném, které ročně vyjdou na přibližně 20 milionů korun. „Zvýšení platů vyjde na dalších odhadem pět milionů, více bude stát také provoz elektrobusových linek,“ upozornil Slavoj Dolejš, ředitel Dopravního podniku města České Budějovice.

Elektrobusy měly původně jezdit Krajinskou ulicí, ale nakonec musejí na náměstí přes Sady a do ulice Karla IV.

Do toho je třeba započítat odpisy, zdražují se služby a může růst i cena pohonných hmot. To vše se odráží v hospodaření.

Finanční plán podniku pro rok 2019 je pracovat se 480,5 milionu korun. Kompenzaci nehradí jen město, ale přispívá i Jihočeský kraj a obce, které si od dopravce objednávají MHD. Dohromady platí 36,5 milionu.

Platy vzrostou o tři procenta

Opoziční zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Michal Šebek (ODS) zdůraznil, že za poslední dva roky je rozdíl mezi výnosy a náklady podniku 50 milionů korun.

„To je tak vysoká částka, že pokud firma nesníží náklady, neudělá optimalizace, tak to nemůže dlouhodobě krýt. V dopravním podniku je to jednoduché, tam město pošle peníze a je to dorovnané,“ kritizoval Šebek.

Také mu vadilo, že finanční plán pro rok 2019 nejdříve schválilo představenstvo společnosti, po něm dozorčí rada, ale pak ho radní města změnili a kolečko se tak muselo opakovat. „Pro mě je pak otázka, kdo dopravní podnik vlastně řídí?“ ptal se Šebek.

Nový návrh však dozorčí rada nepodpořila. Znamená to, že podnik nemá řádně schválený rozpočet pro rok 2019, a dokud se to nezmění, bude fungovat, jako by pracoval s provizoriem.

Nyní tak ani není jasné, o kolik a kdy se zvýší platy zaměstnanců. Jak zmínil ředitel Dolejš, od 1. ledna už to nebude. „Není ale pravda, že jsme někde oficiálně slíbili, že to bude o 7,5 procenta. O tom jsme se jen bavili a padala různá čísla,“ reagoval na vyjádření některých zastupitelů Dolejš. Očekává, že platy vzrostou o tři procenta.

„Takový je plán a je to pro nás nyní maximum možného,“ pokračoval.

V roce 2016 byl meziroční nárůst šest procent, letos to bylo dalších deset procent. Zaměstnanci tak podle ředitele berou v průměru 28 500 korun hrubého. V podniku jich pracuje 420.

Letošní rok byl pro společnost ve znamení velkých nákupů. Přibylo 46 vozidel, z toho polovina autobusů na stlačený zemní plyn CNG, dále pak elektrobusy a trolejbusy. Vše za bezmála půl miliardy korun, a to především díky dotacím. Příští rok jsou v plánu tři rekonstrukce měníren, které jsou důležité pro provoz trolejbusů.

Autor:
zpět na článek