iDNES.cz

Při obnově plavebního kanálu použili kámen skládaný nasucho, jako při stavbě

  13:12
Lesy ČR dokončily po čtyřech letech na Šumavě opravu čtyř úseků Schwarzenberského plavebního kanálu o celkové délce tři a půl kilometru. Obnova historické památky stála 21 milionů korun, přičemž 15 milionů uhradila Evropská unie.

Lesy ČR obnovily čtyři úseky Schwarzenberského plavebního kanálu na Šumavě. | foto: Lesy ČR

Lesy ČR od roku 2019 obnovovaly opevnění Otovského a Schwarzenberského toku a dále potoku Světlá u hranic s Rakouskem poblíž lipenské přehrady.

„Nejdříve jsme vybudovali lesní cestu K Oponě, po které se přivážel materiál na obnovu kanálu. Dnes se po ní dostává lesnický personál do porostů, ale využívá ji i veřejnost,“ upřesnil Martin Poláček, vedoucí Správy toků pro povodí Vltavy z Lesů ČR.

„Z toků jsme odstranili pařezy zarostlé do původního opevnění. Jako kdysi při stavbě kanálu posloužil k opravě zdí koryt místní kámen skládaný nasucho. V podmáčených místech jsme obnovili i dřevěné opevnění dna,“ doplnil.

Vylepšení kanálu se věnují i Vojenské lesy a statky (VLS). Loni obnovily Želnavský smyk na Šumavě, který spojoval Schwarzenberský plavební kanál s Vltavou.

Kanál postavený v letech 1789 až 1793 převedl přes šumavský hřeben vodu z povodí Vltavy do povodí Dunaje. Z nepřístupných oblastí Šumavy se tak do Vídně splavovalo palivové dříví, jehož byl v Rakousku nedostatek.

Aby byl pro plavení dřeva dostatek vody, do kanálu, jenž byl dlouhý přibližně 52 kilometrů, se tehdy svedly okolní toky a vybudovaly se nádrže. Dnes je národní technickou památkou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
zpět na článek