iDNES.cz

Kamionů bude méně, slibuje investor, který plánuje haly u Budějovic

  12:08
Na území Hrdějovic pokračuje boj o výstavbu areálu se sklady a halami. Investor slibuje méně zastavěné plochy a snížení nákladní dopravy o 60 procent. Odpůrci namítají, že i po těchto úpravách bude areál bránit rozvoji lokality a celou ji znehodnotí.

Areál několika hal má vzniknout vedle hlavní silnice ve směru z Českých Budějovic na Borek | foto: David Peltán, MAFRA

Velký výrobní a skladový areál na zemědělské půdě, nebo sportoviště, škola, domov pro seniory? V obci Hrdějovice u Českých Budějovic už třetím rokem pokračují spory kolem záměru vybudovat logistické centrum na pozemcích poblíž výpadovky z krajského města po staré trase na Prahu.

Ty developerovi prodali mimo jiné tamní obyvatelé. Za projektem je společnost CTP, jež postavila desítky výrobních a skladových hal v Česku a ve východní Evropě.

Na začátku června se uskutečnilo další z řady jednání mezi zástupci dotčených obcí, Budějovic a investora. Dosavadní postoj jednotlivých stran se dosud neměnil. Obce i město logistické centrum odmítají, investor naopak argumentuje, že mu stavbu umožňuje územní plán Hrdějovic. Jeho právníci dokonce hrozili žalobou za zmařenou investici.

„Můžeme říci, že pokračují jednání, jak projekt upravit tak, aby alespoň částečně vyhovoval všem,“ uvedla starostka Hrdějovic Radka Šulistová (HRDĚ 37361).

Problém může být s hlukovými limity, s nimiž pracuje investor. Developer může podle zákona vycházet z 20 let starých norem, které jsou benevolentnější. Hrdějovice se proto obrátily s žádostí o pomoc na ministerstvo zdravotnictví.

Nekompromisní jsou stále obce Borek a Úsilné nebo spolek Pro Nemanice působící v budějovické místní části sousedící s pozemkem stavby. Namítají, že i po úpravách a snížení dopravy bude areál bránit rozvoji území a celé ho znehodnotí. Navíc nedaleko odtud směrem k Úsilnému mají vyrůst další výrobní a skladové zóny při Okružní silnici u bývalé slévárny Škoda.

„Od začátku jsme proti. Jediné, co bychom v této lokalitě ještě tolerovali, jsou nízké stavby pro bydlení,“ uvedl starosta Borku Jaroslav Novák (KDU-ČSL).

I tam se bojí zhoršení dopravy a kvality životního prostředí. Podle zastupitele Borku Petra Heteše (ODS) se schyluje ke kompromisu ze strany Hrdějovic. „Betonu a hal bude stejně a dohoda, že místo 400 aut tam bude jezdit jen 150, je jen trapná hra s čísly,“ napsal Heteša na Facebook.

Také Ludmila Váchová ze spolku Pro Nemanice dohodu odmítá. „Ideální by bylo, kdyby developer pozemek opustil a prodal zájemci, který postaví něco pro obyvatele,“ poznamenala.

Společnost CTP ale nemá v plánu pozemky opouštět. „Při jednání se zástupci přilehlých obcí jsme diskutovali o jejich požadavku na výstavbu občanské vybavenosti na ploše 22 173 metrů čtverečních, kterou bychom byli ochotni vyjmout z našeho záměru,“ oznámil regionální ředitel CTP David Chládek.

Další prostor o výměře přes 47 tisíc metrů čtverečních určený územním plánem pro obchody a lehkou výrobu chystají k původnímu využití, a to pro menší průmyslové haly.

Podle Chládka se sníží zastavěná plocha o 38 procent oproti původnímu plánu, což má mít vliv i na dopravu.

„Tu upravujeme právě s ohledem na požadavky obcí. Nyní již víme, že bude snížení okolo 60 procent u nákladních vozů,“ dodal Chládek. Na základě jeho hrubého odhadu by se mohlo začít stavět v horizontu tří až pěti let.

Po dvou letech se tak investor přiklání k možnosti, že kapacitu areálu, kde mělo původně stát devět obrovských hal, zmenší a tím sníží počet najíždějících kamionů. Těch mělo být až 400 za den. To odmítá od počátku krajské město. Výjezd z areálu má být propojený s Pražskou ulicí, výpadovkou z Budějovic na Prahu. Od ní povede trasa směrem k budoucímu dálničnímu obchvatu.

„Výhledově počítáme s tím, že se Pražská třída změní po dostavbě obchvatu a severní spojky na klidnou městskou silnici se dvěma pruhy a s možností parkování. Po investorovi žádáme analýzu dopravy i s protihlukovou studií,“ sdělil náměstek českobudějovického primátora pro dopravu Viktor Lavička.

Území o rozloze 16 hektarů je podle územního plánu vhodné pro občanskou vybavenost a menší průmyslové stavby. Hrdějovičtí zastupitelé si představují, že by na okraji logistického centra mohl vyrůst třeba dům s pečovatelskou službou a základní škola.

Při jižní straně chce zase spolek Pro Nemanice vytvořit park pro horská a treková kola, dětské hřiště a zázemí pro relaxaci. Na projekt už má přislíbené peníze.

V Hrdějovicích se schyluje ještě k dalšímu velkému projektu. Na severovýchodním okraji obce plánuje další developer stavět osm bytových domů pro 900 obyvatel. Pozemky má vykoupené.

Aby se obec nedostala pod podobný tlak jako u logistického centra, vyhlásila v této části řízení ke stavební uzávěře. Potom si chce vliv na rozvoji území pojistit regulačním plánem.

zpět na článek