Auta stojí v koloně, koloběžky jedou. Půjčovny plánují i v Budějovicích

  17:16
Rychle z domova do školy, na schůzku nebo do zaměstnání. Jaký dopravní prostředek k tomu v auty věčně ucpaných Českých Budějovicích využít? Kromě kol, která si lze už delší dobu v ulicích také půjčit, to mohou být brzy elektrické koloběžky. Služba by mohla začít fungovat ještě letos.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Budějovická radnice uvažuje o zavedení půjčoven elektrokoloběžek či elektrokol, stejně jako to funguje v jiných srovnatelných městech, například Pardubicích nebo Olomouci. 

Projekt takzvaného sharingu čili sdílení těchto dopravních prostředků nabízí městu vytvořit síť sdílených koloběžek společnost Bolt, která ji provozuje ve 40 světových městech.

Navazuje tím na trend minimalismu, do kterého patří i sdílení aut a dalších užitkových předmětů a strojů s filozofií, že některé věci je výhodnější si půjčovat.

„Určitě jsem pro. Diskutovali jsme o tom na posledním jednání komise. Mimo cyklistiky je to dobrá příležitost, jak odlehčit automobilové a hromadné dopravě ve městě,“ zmínil člen dopravní komise města Lukáš Bajt.

Ten podporuje se svým týmem nazvaným CykloBudějovice ekologickou dopravu už mnoho let. Spolek propaguje cyklistiku, zaměřuje se na rozšiřování cyklostezek a spolupracuje s radnicí. Jeho lidé si dovedou představit, že už brzy zaplní město nejen klasická jízdní kola, ale i elektrokoloběžky a elektrokola, které si zájemce vyzvedne a zaparkuje v síti parkovišť. Nápadem se zabývají budějovičtí radní.

„Zatím o tom diskutujeme a zvažujeme možnosti. Podobných nabídek máme totiž víc,“ poznamenal náměstek primátora pro dopravu Viktor Lavička.

Objevili se totiž i odpůrci tohoto systému dopravy, kteří odkazují na problémy motorových koloběžek v Praze. Tam zaplavili jejich řidiči turistické trasy a ohrožují i chodce. Někteří nezodpovědní uživatelé nechávají stroje odložené na jiných místech, než která k tomu jsou určená. 

Podle provozovatele půjčoven lze takové nedostatky řešit. Koloběžky mají v sobě zabudované GPS, takže má dispečink firmy přehled o tom, kde a kým jsou odstavené. Za porušení předpisu dostane řidič citelnou pokutu. 

„Počet elektrokoloběžek přizpůsobíme poptávce. Dobíjené budou během noci v našem skladu a jejich parkování bude na předem určených místech označených v aplikaci, podobně jako v Pardubicích a Olomouci,“ vysvětlil provoz Martin Zajíc, manažer pro kola a koloběžky firmy Bolt.

Jedním z posledních krajských měst, kde tyto koloběžky už jezdí od loňského září, jsou právě Pardubice. Lidé si zde mohou vybrat mezi 150 koloběžkami rozmístěnými po městě. 

„Zatím s nimi máme dobré zkušenosti. Zpočátku jsme řešili připomínky k příliš oslňujícím světlům, a tak firma jejich intenzitu upravila. Nemuseli jsme jinak nic zařizovat, provozovatel zajistil parkování i dobíjení. Důležité je, jak rychle si na tuto službu veřejnost zvykne,“ uvedl mluvčí pardubické radnice Radim Jelínek.

Minuta jízdy koloběžkou vyjde klienta v Pardubicích na čtyři koruny, po pěti minutách se snižuje cena na tři koruny. Smlouva s pardubickou radnicí upravuje i maximální rychlost a místa, kam stroje nesmí.

V Pardubicích fungují zároveň sdílená elektrokola. Ta si oblíbili spíše starší lidé, zatímco koloběžky jsou doménou mladých. V Budějovicích by podle Lavičky mohl tento způsob dopravy využívat cyklostezky. Nabízí se trasy od Jihočeské univerzity nebo od sídliště Vltava, méně vhodné bude historické centrum města. Se společností Bolt chce radnice znovu jednat ještě v únoru.