iDNES.cz

Budějovická MHD obnoví flotilu, od Škody koupí 35 bateriových trolejbusů

  11:58
Bude to největší investice v historii Dopravního podniku města České Budějovice. Ten od Škody Group postupně převezme 35 trolejbusů Škoda 33Tr v hodnotě téměř 700 milionů korun. Jsou klimatizované a nízkopodlažní, měří 18 metrů a díky trakčním bateriím navíc ujedou minimálně 12 kilometrů i bez trolejí.

První Škody 33 Tr se mají objevit v Českých Budějovicích v prvním pololetí roku 2025. | foto: Škoda Group

Cestující českobudějovickou MHD jsou na trolejbusy značky Škoda zvyklí. Jiné v krajském městě nejezdí a dopravní podnik jich má v provozu celkem 57. Nové Škody 33Tr se však svým designem dost odlišují od starších tipů, a to především na čele a přední části vozidla, která je více zaoblená. Tento typ už jezdí například v Teplicích.

Dodávky pro České Budějovice má Škoda s dopravním podnikem (DP) naplánované na roky 2025 a 2026. „Tento kontrakt je pro nás velmi důležitý kvůli obnově vozového parku, zároveň je to také největší investice v historii dopravního podniku, která přinese našim cestujícím ty nejmodernější dopravní prostředky,“ říká Slavoj Dolejš, ředitel a předseda představenstva DP.

Vozidla Škoda 33Tr jsou 18metrové kloubové trolejbusy vybavené moderním informačním a odbavovacím systémem. Samozřejmostí už je klimatizovaný interiér.

Nová vozidla budou vybavená trakční baterií pro dojezd minimálně 12 kilometrů. Díky tomu mohou pohodlně obsluhovat i úseky bez trakčního vedení. To se hodí například při výlukách, ale podnik pak může trolejbusy nasadit i na spoje, kde nejsou v celé délce troleje, například když jedou po Dlouhé louce. Podobných starších typů 27 Tr Solaris už má DP patnáct.

První vozy do poloviny roku 2025

Pro zvýšení bezpečnosti pak bude ve vozech instalovaný kamerový systém. Prvních 14 trolejbusů převezme dopravní podnik v první polovině roku 2025, poslední vozidlo v polovině roku 2026.

„Jsme nesmírně rádi, že můžeme dále rozvíjet už tak pevné vztahy s Českými Budějovicemi – městem, které je domovem téměř 60 trolejbusů Škoda,“ doplnil Karel Majer, Předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.

Budějovický DP zajišťuje obslužnost městské hromadné dopravy v krajském městě a 15 přilehlých obcích, a to na celkem 23 trolejbusových a autobusových linkách. V roce 2023 je cestující využili až pro 52 milionů cest. Dopravce má 430 stálých zaměstnanců.

Nákup 35 takzvaných parciálních trolejbusů umožnilo získání dotací z výzev Integrovaného regionálního operačního programu. Investici tak bude až do výše 70 procent výdajů spolufinancovat Evropská unie.

Historie trolejbusů se píše už 115 let

Cestující vozily trolejbusy v Budějovicích už od roku 1909 do 1. světové války, znovu pak mezi lety 1948 až 1971. Aktuální éru MHD na elektrický pohon zahájil DP v roce 1991 právě s trolejbusy značky Škoda.

Moderní trolejbusy 33Tr nahradí zejména vozidla typu 15Tr, která provoz v 90. letech zahajovala, a novější 15TrM, která jezdí od roku 2002. Přídavnými bateriemi nebylo vybavených ještě ani 30 trolejbusů typu 25Tr Irisbus. Nové vozy proto částečně nahradí i tento nejpočetnější typ vozidel, který DPMCB zaváděl do provozu v letech 2005–2012. „Vyřazovat se budou i některé starší autobusy, dopravce se totiž chystá pokračovat v elektrifikaci. Aktuálně se počítá s linkou 15,“ upřesnila mluvčí DP Barbora Fišer.

Autor:
zpět na článek