Téměř dvanáctilitrový motor už pracuje na volnoběh a zahřívá se. Ani jedna červená koženková sedačka není volná. Do toho šofér Miloslav Madarasz zavelí.
„Jedeme přesně čas, za minutu vyrážíme. A dnes bude horko, chcete tedy zapnout klimatizaci?“ ptá se rozesmátých cestujících. Potom, co se od osazenstva dozví kladnou odpověď, tak za madla ve střeše otevře dvě velká víka. A klimatizace „funguje“.
Jsme totiž v 55 let starém autobusu Škoda 706 RTO v provedení Mex. Červeně lakovaný vůz vypravil v sobotu českobudějovický dopravní podnik (DP) na historické okružní jízdy jako součást dne otevřených dveří.
Dvacet minut před desátou vyrážíme z Mariánského náměstí. Za námi se drží další historický kousek z dílen DP, trolejbus Škoda 9 Tr z roku 1980 s přívěsným vozíkem Jelcz.
Oba veterány jedou po Pražské třídě souběžně a kolemjdoucí vytahují telefony, fotí a natáčí. „Já to beru částečně jako umění,“ říká o řízení škodováckého klenotu Maradasz.
Ten si oproti ostatním řidičům DP, kteří mají moderní vozy, musí při jízdě dávat pozor na řadu věcí. Musí se spoléhat sám na sebe a zrcátka. Moderní asistenty tu opravdu nenajdete.
„Nemám tu posilovač řízení. Ale proto mám tak velký volant, který ho částečně nahrazuje. Proto jsou problémem třeba kruhové objezdy. Také předvídám, kdy včas zařadit a kdy brzdit. Nechci dnešní kluky podceňovat, ale asi by s erťákem nezvládl jezdit každý. Chce to opravdu trénink,“ říká při jízdě řidič autobusu RTO, který vyrobili v roce 1970.
Při řazení jednotlivých rychlostí musí myslet i na meziplyn. Úkon řidiče, kteří už dnešní motoristé vůbec znát nemusejí.
S tím jsme jezdili do školy
„Slyšíte to, teď jsem tam blbě dal dvojku,“ podotkne Madarasz, když to dole trošku zarachotí, na Strakonické třídě, kde už provoz houstne. I proto si musí dát s autobusem s velkou hodnotou daleko větší pozor. Třeba na brzdění, i proto při zastavování u jedné z křižovatek sahá po páce, která ovládá motorovou brzdu. Ta pomáhá slabším brzdám.
Cestující jsou nadšení, jízdu si natáčí a fotí. Stejně jako samotný řidič autobusu, tak i někteří starší pasažéři, si 706 RTO ještě dobře pamatují, třeba když s ním jezdili do školy. Československý autobus vyráběl národní podnik Karosa mezi lety 1958 až 1972. Dnes je z něj velice cenný veterán s milionovými hodnotami.
Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka![]() |
Po dvaceti minutách jízda končí opět na Mariánském náměstí. Lidé Madaraszovi zatleskají a vystupují.
„Byla to parádní jízda. Motor řval pěkně postaru, slyšeli jsme každou zařazenou rychlost. Byl to parádní zážitek, asi víc pro tatínky než děti,“ smál se po vyjížďce Tomáš, který vzal s sebou i svou malou dcerku.
Dopravní podnik nevyvezl zájemce jen Škodou 706 RTO a 9 Tr, na okružní jízdy vyrazila do českobudějovických ulic i Karosa B 732 či trolejbus Škoda 15 Tr. Ve vozovně na Novohradské ulici si zase lidé mohli například na dílnách prohlédnout moderní vozový park DP či si při dnu otevřených dveří mohli vyzkoušet třeba i to, jak funguje policejní auto.