ŘSD má firmu, která dokončí dálnici D3 u Tábora. Může začít i stavba u Kaplice

  12:12
Zbývají jen formality a podpis smlouvy. Pak by měla začít stavba posledního velkého jihočeského úseku dálnice D3. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl v pondělí oznámil, že mají vybraného zhotovitele pro část Kaplice-nádraží – Nažidla na Českokrumlovsku. ŘSD se navíc podařilo také uzavřít smlouvu s firmou, která dokončí D3 u Tábora.

U hranic s Rakouskem začala stavba dálnice D3. Hotová bude v roce 2026. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Práce na části Kaplice-nádraží – Nažidla bude mít na starost sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt za nabídkovou cenu téměř 4,3 miliardy korun bez DPH.

„Na stavbu úseku D3 v Jihočeském kraji o délce 12 kilometrů je vydané stavební povolení v právní moci a dokončená je i majetkoprávní příprava,“ informoval šéf ŘSD Radek Mátl. Lze tak předpokládat, že se v řádech týdnů na místě objeví první bagry a vše se naplno spustí.

Akce měla začít již koncem minulého roku. Nastala ale zvláštní situace. Sdružení, které předložilo nejvýhodnější nabídku, totiž zároveň podalo námitku k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Ještě nikdy jsem se s tím osobně nesetkal. Na D3 jsou podané námitky a přezkum k ÚOHS ze strany společnost MI Roads na postup při samotném výběru zhotovitele,“ vysvětlil Mátl, jak vzniklo celé zdržení. Dotaz padl na mimořádně nízkou nabídkovou cenu u uchazeče s nejvýhodnější nabídkou, ÚOHS tak dočasně zakázal podepsat smlouvu s potenciálním vítězem.

I přes zdržení má být jihočeská část D3 kompletně hotová a v provozu v roce 2026.

Konečně i u Tábora

A Radek Mátl v pondělí oznámil ještě jednu zásadní věc. ŘSD uzavřelo smlouvu se společností Porr, která by měla za 11,8 milionu korun bez daně po dlouhých letech dokončit chybějících asi 400 metrů D3 kolem Tábora. Doba výstavby bude 40 dní.

„K zahájení stavby dokončení D3 u Motocentra (bylo pravomocně vyvlastněné) chybí ještě stavební povolení,“ zdůraznil Mátl. ŘSD by ho mělo získat odhadem v červenci letošního roku. Následně by na místo mohly vyrazit stroje.

Mátl ale také před časem zmínil, že celá věc má dvě roviny a druhá je o dost složitější – týká se Bratránkových. „Odmítají se na základě našeho požadavku odstěhovat, žádají o prodloužení termínu,“ dodal letos v zimě. Pokud se s nimi ŘSD nedohodne, bude muset žalovat u soudu i samotné vystěhování.

Letos přitom uplyne už 25 let od doby, kdy na stavebním úřadu v Táboře zadělali na problém s touto částí D3. Jedno chybné rozhodnutí znamenalo, že kolem města dodnes chybí 400 metrů dálnice a projíždí se tudy pouze v jednom pruhu v každém směru a omezenou rychlostí.

Tím, že na úřadu chybně označili tamní motocentrum jako stavbu trvalou, začal vleklý spor s jeho tehdejšími majiteli, bratry Bratránkovými.

Do konce roku má také ředitelství zprovoznit hned tři úseky D3 z Českých Budějovic až po Kaplici-nádraží. Výrazně se tak zrychlí a také bude bezpečnější cesta k rakouským hranicím na trase od Prahy či Tábora.

9. ledna 2024

Autor: