iDNES.cz

Křižovatka u dálnice přetne sedlákům pole. Nikdo s námi nejednal, tvrdí

  15:16
Deset let pozoruje rodina Fišerova ze Staré Pohůrky, jak geodeti vytyčují na jejích polích hranice budoucí kruhové křižovatky. Má sloužit jako přivaděč pro D3, která je obchvatem Českých Budějovic. Ačkoliv dálniční trasa je už dlouho konstantní, červené kolíky budoucí křižovatky se stále posouvají.

Dřevěné kolíky vyznačující, kde má stát kruhová křižovatka na přivaděči k dálnici D3. | foto: David Peltán, MAFRA

Dnes už jsou jen pár metrů od statku. Drobní sedláci tvrdí, že s nimi nikdo o stavbě nemluví, přestože jim vlastně zlikviduje živnost.

„Chápu, že se dálnice musí postavit. Ale její příprava je děsivá. Dostali jsme jen písemné oznámení, že nám vykoupí pozemek. Nikdo za námi nebyl, nikdo s námi jako rovný s rovným nejednal. Podle toho, jak je budoucí kruháč a přivaděč vytyčený, nám stavba rozdělí pole. Na vzdálenější části se vůbec s mechanizací nedostaneme,“ vysvětluje 49letý František Fišer junior.

S otcem a matkou se stará o sedm hektarů polí a krávu. Chovají i býka a jalovice na porážku. Na poli pěstují krmivo pro dobytek. Od začátku 90. let, co stát vrátil rodině zemědělství se zdevastovaným statkem v restituci, se nezastaví. Mladší z Fišerů pomáhá sedlačit i s manželkou po práci, jeho rodiče si tak přivydělávají k důchodu.

Práce se dotknou i jiných

„Naši si drželi hospodářství do šedesátých let, kdy jim ho zabrali. Berou jen nízké důchody, sedlačení mají spíš jako přilepšení, aby mohli vůbec žít,“ říká František Fišer, který vnímá přípravy na dálnici jako další křivdu.

Podle něho vypadaly plány na doprovodné dálniční stavby před deseti lety jinak. Křižovatka měla být podle zveřejněného projektu dál, vypadalo to, že svá pole obslouží. To se změnilo.

„Nikdo neví proč. Čekal jsem, že za námi někdo přijde a vysvětlíme si, jak by nás stavba co nejméně poškodila. Určitě bychom se dohodli. Tohle je konec. Otci je dvaasedmdesát a já sám hospodářství i zaměstnání zároveň nezvládnu. A se stroji se na vzdálenější druhé pole přes kruhovou křižovatku stejně nedostanu. Firma, která dělá výkupy, nám stanovila cenu na 160 korun za metr. Základních 20 korun navýšených osmkrát. A víc se s námi nebavili,“ vypráví Fišer mladší skoro rezignovaně.

Se zemědělstvím budou muset nejspíš skončit

Fišerovi ze Staré Pohůrky, což je místní část obce Srubec, jsou jen jedni z několika desítek vlastníků pozemků, kterých se dotknou takzvané doprovodné dálniční stavby – křižovatky, silnice, chodníky, mosty, odvodnění. Většinou jde o malé pozemky.

Ale problém je, že stále nejsou majetkově vypořádány, ačkoliv už dálniční obchvat spěchá. Odbor dopravy a silničního hospodářství českobudějovického magistrátu proto nedávno přerušil stavební řízení na tyto stavby.

Pragoprojekt přitom v zastoupení Ředitelství silnic a dálnic požádal o zahájení stavebního řízení už na jaře. Jak se ukázalo, s vadami. Na jejich odstranění, to je na výkup všech potřebných pozemků, dostal od úřadu termín do konce března příštího roku.

Pozemky leží při budoucí dálnici z Úsilného do Hodějovic a týkají se katastrů Vráta, Dobré Vody, Srubce, Českých Budějovic a Starých Hodějovic.

Podle vedoucího odboru dopravy Jaroslava Mráze by neměl mít tento nedostatek vliv na harmonogram vlastní stavby dálnice.

„Jde o doprovodné stavby, které mohou vznikat souběžně i později. Od příštího roku budou tato dvě stavební řízení sloučena pod jedno, a tím se proces zjednoduší,“ míní Mráz.

Sedlákům z Pohůrky už však takové zjednodušení klid nepřinese. Podle Františka Fišera mladšího budou muset se zemědělstvím u dálnice stejně skončit.

zpět na článek