Skladovací haly a velký industriální park plánuje postavit soukromý investor u obce Hosín nedaleko Českých Budějovic. Záměr zabere ornou plochu jen kus od sjezdu na dálnici D3. Projekt se přitom připravuje roky.
Podle oznámení akciovky Industry park jde zatím o stavbu tří skladovacích hal na 2,6 hektaru plochy. Ambice má ovšem mnohem vyšší, a to v souladu se svým vhodným pozemkem.
O plánech tohoto investora psala MF DNES poprvé už v roce 2020. V době, kdy se řešily spory s vlastníkem pozemku a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které chtělo na stejném místě část ploch pro stavbu zázemí pro dálniční policii a silničáře. Ti tam budou mít svůj závod k dispozici od příští zimy.
Z Kaplice je i díky D3 atraktivní adresa. Firma tam staví dva domy s 84 byty![]() |
Ale zpět k aktuálnímu soukromému projektu. „Pro skladovací haly už máme využití. Co vznikne dalšího, to zvážíme podle poptávky,“ uvedl za investora Jan Nedvěd z holdingu Mane.
S projektem dlouhodobě počítá i obec Hosín, která pro průmyslové využití lokality upravovala v roce 2017 územní plán. Podle starosty Jana Řičánka se s investorem pravidelně scházejí a ten podle jejich požadavků záměr několikrát upravoval. Ve hře bylo třeba odstínění areálu od zastavěné oblasti zelení nebo řešení odpadní vody.
„Že kolem nás jednou povede dálnice, víme od 80. let minulého století. Okolní pozemky už nejde jen využívat zemědělsky. S projektem, jak je v oznámení, souhlasíme,“ míní Řičánek.
Na území východně od obce, asi kilometr od letiště aeroklubu a několik desítek metrů od silnice II/603, která byla hlavní spojnicí s Táborem, tedy vzniknou tři jednopatrové skladovací haly s parkovištěm a zázemím pro zaměstnance. Lokalitě se říká Chyňava. Haly by mohly vyrůst do dvou let. Zásobovat je bude denně až 150 nákladních aut.
Současně s nimi se řeší základní technické vybavení (ZTV). Nejbližší obcí je Borek, ke sjezdu na D3 to bude od budoucích skladů jeden kilometr. Hosín se zhruba tisícovkou obyvatel a poutním kostelem byl dříve známý tradiční zemědělskou výrobu. Před rokem 1990 proslul hlavně produkcí zeleniny.
Dálnice mění život
Vliv budoucí stavby na životní prostředí hodnotila pražská společnost DHW. Mimo jiné v něm uvádí, že okolní otevřená krajina a harmonické vztahy v ní jsou už zasažené dopravní tepnou národního významu, kterou je dálnice D3.
Na přírodu mít vliv areál se sklady nebude a potřebná půda už má souhlas s vyjmutím z ochrany zemědělského fondu (ZPF). Další významnou stavbou v lokalitě je zmíněné Středisko silniční údržby dálnice Borek (SSÚD). Státní investice za půl miliardy korun je ve skluzu, stavební povolení se muselo prodlužovat.
Planá nad Lužnicí ožívá díky dálnici D3. Chystá rozvoj průmyslové zóny![]() |
„Předpokládáme, že objekt dokončíme letos,“ uvedl jihočeský mluvčí ŘSD Adam Koloušek. Středisko bude mít sklad pro posypový materiál a další vybavení. Zatím dálnici udržují ze střediska v Chotovinách u Tábora. To hosínské se mimo jiné zadrhlo na sporu mezi vlastníkem pozemku a ŘSD, který musely řešit soudy. Dohadovala se kupní cena.
Právě spory kolem vlastníků pozemků jsou často brzdou staveb dálnic. Případ u Hosína nakonec uzavřely obě strany dohodou v roce 2020. Do zjišťovacího řízení na projekt skladovacích hal se teď může vyjadřovat veřejnost včetně dotčených subjektů. Předpokládá se, že prostor využije i ŘSD.
Kolem D3 budou vznikat i další projekty, třeba obchodní zóna na sjezdu do Budějovic mezi Mladým a Pohůrkou.