Značky s nápisem „Cyklisto, sesedni z kola“ u nového rekreačního parku na cyklostezce Josefa Cepáka spustily v létě mezi lidmi v Budějovicích velkou diskusi i vášně. Někteří cyklisté je nerespektují, a tak musejí kličkovat mezi chodci a vznikají spory. Podobných úseků je však ve městě více, MF DNES se na některá z nich také zaměřila.
Komplikované vyhýbání cyklistů a chodců je typické například pro lokalitu u Železné panny, Malého i Lučního jezu. „Je to situace opakující se každý rok. Na levém břehu Malše i v okolí Malého jezu se rozšiřuje nabídka provozoven. Střetů chodců s cyklisty ale nepřibylo. Pokud bychom takový trend vypozorovali, jistě bychom na něj reagovali,“ komentuje náměstek primátorky pro dopravu Lubomír Bureš (ODS).
Volba konkrétního opatření podle něj vždy záleží na dané lokalitě a vzniklých problémech. „Je nutné dodat, že na současných cyklostezkách a smíšených stezkách se k sobě chovají jejich uživatelé ohleduplně a se vzájemným respektem,“ myslí si náměstek.
Nasazení značek si vyhodnotí
Klíčovým pravidlem bezpečného fungování na cestách je věnování pozornosti prostředí, ve kterém se jezdci pohybují. Nepozorní cyklisté často nedodržují dávání přednosti v jízdě.
„Zásadou bezpečného pohybu je oční kontakt jednotlivých účastníků silničního provozu, kteří se mohou srazit. Neocenitelný je především oční kontakt chodce s protijedoucím cyklistou,“ připomíná jihočeský koordinátor BESIP Václav Kovář.
Dopravní značky, jež cyklistům přikazují sesednout z kola, budějovická radnice zatím na dalších frekventovaných místech stezek osazovat nechystá.
„Ve sportovním areálu na Vltavě je situace jiná než jinde ve městě. V těsném sousedství stezky jsou dětská hřiště. Právem se tak obáváme, že by zde mohlo dojít ke střetu dítěte s projíždějícím cyklistou. Podobnou problémovou situaci jinde ve městě nemáme,“ vysvětluje omezení Bureš.
Nasazení značek v místě chce město ještě vyhodnotit. Příkaz zneplatní v případě, kdy nebezpečí střetu pomine. Jsou však i jiná místa cyklostezek, kde jezdci vnímají přerušení jízdy jako zbytečné.
Přerušení cyklostezky kvůli parku vyvolává spory. Jen provizorium, říká radnice |
„Je to třeba stezka v ulici Vodní, kde mají cyklisté pouze v jednom směru zakázané přejet přes železniční přejezd. Další místa jsou omezená například kvůli užšímu profilu stezky. Jako příklad můžeme vzít podjezd pod Litvínovickým mostem, kam spíše patří upozornění na zúžení a omezení rychlosti,“ přemýšlí předseda spolku Cyklo Budějovice a opoziční zastupitel Lukáš Bajt (Občané pro Budějovice).
Sesednout z kola cyklisty často nutí i jiná značení. „Například v parku Na Sadech nesmíte přejet přes Českou ulici, neboť je tam přechod pro chodce. Takových míst jsou ve městě desítky. Přitom tyto přechody lze změnit na sdružené přechody pro chodce a přejezd pro cyklisty,“ navrhuje Bajt.
Problémové jsou podle něj úseky cyklotras, kde chybí speciálně vyznačené pruhy. „Velmi problematický je Dlouhý most. Přestože byl stavěný s cyklopruhy, nyní bezpečnou jízdu na kole neumožňuje. Naštěstí je alespoň většinou tolerována jízda po chodnících,“ říká Bajt.
S politiky chtějí diskutovat
Ten hodlá o možných změnách diskutovat s vedením radnice. „Rádi bychom řešili například propojení bezpečných úseků stezek mezi sebou. Máme i hodně menších návrhů od cyklistů a také podnětů, které se za roky nevyřešily. Také bychom chtěli aktualizaci Cyklogenerelu a zajímá nás, jak se bude dál nakládat se strategickým plánem,“ zmiňuje Bajt.
Radní by podle něj měli s veřejností více diskutovat o připravovaných investicích. „K diskusi využíváme klasické možnosti, jako jsou dopravní komise a dopravní porady. Spolek Cyklo Budějovice je na radnici vždy vítaný a nebráníme se žádné diskusi, která povede k vylepšení stavu cykloprovozu ve městě,“ hlásí Bureš.
17. srpna 2023 |