Nejpravděpodobnější příčinou ranní srážky vlaků na Českobudějovicku bylo to, že rychlík projel návěstidlo stůj. V místě se v tu dobu jezdilo jen po jedné koleji. Novinářům to na tiskové konferenci řekli ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS) a náměstek ředitele SŽ Karel Švejda.
Při nehodě se těžce zranili čtyři lidé, podle Kupky jsou všichni mimo ohrožení života. Ministr i zástupci SŽ a Českých drah (ČD), kterým oba vlaky patří, vyjádřili nad havárií politování. Omluvili se všem, které nehoda postihla.
Dráhy se nyní podle Jiřího Ješety, náměstka ředitele ČD, připravují na odstranění následků nehody a předpokládají, že by provoz na trati mohl být obnoven dnes večer.
Nehoda se stala kousek za stanicí Zliv ve směru na Plzeň. Srazil se rychlík R 658 Bezdrev (České Budějovice – Plzeň) a osobní vlak Os 8053 (Dívčice – České Budějovice). Vlaky se srazily čelně. Rychlík jel z Českých Budějovic a osobní vlak v opačném směru.
Nahlášena byla na operační středisko záchranné služby v 6:19. Na místě zasahovaly všechny složky IZS. Hasičů na místo vyjely tři až čtyři desítky.
Hned od prvních okamžiků bylo jasné, že na místě bude více zraněných, proto bylo k nehodě vysláno 13 pozemních posádek jihočeských záchranářů a letecká záchranná služba.
Podle aktuálních informací přijala českobudějovická nemocnice čtyři těžce zraněné, jednoho pacienta lékaři připojili na umělou plicní ventilaci.
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvŘeditel jihočeských záchranářů Jakub Jan Hájek pro Českou televizi před desátou hodinou upřesnil, že záchranáři ošetřili celkem 47 účastníků nehody, 27 jich rozvezli do šesti nemocnic po celém kraji.
„Čtyři cestující utrpěli těžká a devět středně těžká zranění. Nejčastěji se jednalo o končetinová zranění, poranění vnitřních orgánů a hlavy,“ řekl v ČT Hájek.
„Jeden zraněný je na anesteziologicko-resuscitačním oddělení (ARO), tři na jednotce intenzivní péče,“ upřesnila mluvčí českobudějovické nemocnice Iva Nováková.
Krizová linkaPolicie spustila krizovou linku: 974 222 158 určena je pro psychologickou pomoc a poskytování informací pro zúčastněné této nehody a jejich příbuzné. Ke 13. hodině se ozvalo 13 volajících. „Většinou se zajímají o to, kde jejich příbuzný skončil,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí policie Jiří Matzner. HZS Jihočeského kraje zřídil infolinku 950 230 835 pro všechny, kteří se chtějí dozvědět informace o cestujících ve vlaku. Pro žádost o náhradu škody se mohou cestující obracet na e-mailovou adresu odskodneni@cd.cz. |
Zdravotníci dokončili třídění a ošetření zraněných. Na místě byly dva evakuační autobusy pro komfort nezraněných a lehce zraněných lidí. Hasiči vyslali k nehodě také svého psychologa.
Evakuační autobusy odjely na stanici hasičů v Českých Budějovicích. Na lidi čekali členové intervenčního týmu, měli připravené teplé nápoje a k dispozici je i lékař, který, přestože jde o nezraněné jedince, je pro jistotu prohlédl.
Nemocnice České Budějovice aktivovala traumaplán, její akutní provoz ale není omezený.
Mluvčí jihočeských záchranářů Petra Kafková po 11. hodině ještě detailně upřesnila počty zraněných. „Lékařským tříděním celkem prošlo 47 osob. Z toho stav 27 zraněných vyžadoval přímý transport do nemocnice. Dalších 19 osob nebylo nutné primárně transportovat do zdravotnického zranění. Ty převezly autobusy HZS na stanici hasičského záchranného sboru do Českých Budějovic v doprovodu lékařské posádky záchranné služby. Po opakované kontrole zdravotního stavu odtud bylo ještě dalších šest lidí převezeno na vyšetření do nemocnice,“ uvedla Kafková.
Bezmoc byla příšerná, nikdo nám nic neřekl, líčí příbuzná zraněného z vlaku![]() |
Později doplnila, že po opakované kontrole zdravotního stavu bylo ještě osm cestujících následně převezeno na vyšetření do nemocnice. Čili celkem skončilo v nemocnicích 35 lidí.
Z pacientů transportovaných do nemocnic měli čtyři těžká, devět středně těžká a dvacet dva lehká zranění. Večer zůstalo v nemocnicích 22 zraněných, z toho jeden na ARO.
Policie kolem půl deváté informovala, že ztotožňuje všechny zúčastněné, na místě kriminalisté provádějí ohledání místa nehody a zjišťují přesné příčiny události. Dechová zkouška vyloučila alkohol u obou strojvedoucích.
Uvnitř vlaku po čelní srážce. Hasiči ukázali záběry ze zásahu v RegioPanteru![]() |
Mezi zraněnými je právě i jeden ze strojvedoucích, který zůstal ve voze zaklíněný a hasiči ho museli vyprostit. „Zjišťujeme další podrobnosti, ale kromě strojvedoucího je pravděpodobně zraněný ještě jeden náš zaměstnanec,“ potvrdila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Z důvodu zvýšeného průjezdu složek IZS docházelo k dočasnému řízení provozu policií na křižovatkách: Diamant, Husova x Na Dlouhé louce, Mánesova x B. Němcové.
Zřejmě projetí návěstidla
Policejní mluvčí Štěpánka Schwarzová uvedla, že celková škoda na obou soupravách byla předběžně stanovena na 150 milionů korun. Podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery půjde především o škodu na osobním vlaku, šlo podle něj o novou soupravu RegioPanter, které na trati jezdí. Na kolejích vznikla škoda 10 tisíc.
Kriminalisté aktuálně zjišťují veškeré okolnosti, které nehodě předcházely, a zatím pracují s vyšetřovacími verzemi o lidském i technickém selhání. „Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku tři inspektoři Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události,“ uvedl dopoledne Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce. Schwarzová dodala, že vyšetřování události zřejmě potrvá několik dní.
Okamžiky před srážkou u Zlivi: provoz byl omezen na jednu kolej, rychlík měl počkat![]() |
Podle policie je nicméně pravděpodobné, že jeden ze strojvedoucích nerespektoval návěstidlo zakazující jízdu, měl by to být ten z rychlíku. „Kriminalisté zahájí úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti,“ napsala policie na síti X.
Generální inspektor Kučera uvedl, že trať, kde se nehoda stala, není vybavena bezpečnostním systémem ETCS. Na trati se počítá s jeho zavedením po roce 2030, uvedl na síti X ministr dopravy v demisi Kupka (ODS). Mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. řekl, že je trať před celkovou rekonstrukcí. Podle informací Hospodářských novin byla ve stanici výluka staničního zabezpečovacího zařízení, které se stará o chod výhybek a návěstidel, a kvůli tomu se jezdilo jen po jedné koleji ze dvou a vlaky se musely křižovat. Kučera ČTK řekl, že to nebude komentovat, informaci nicméně odpoledne potvrdili Kupka se Švejdou.
Cestující, kteří byli při dnešní srážce vlaků na Českobudějovicku zraněni, České dráhy odškodní. Odškodnění poskytnou i za majetkovou újmu, uvedly ČD. Kučera také zmínil, že v jednom z vlaků shodou okolností cestoval jeden z inspektorů.
Velká rána
Vlaky se srazily v místě, kde je chatová osada se zahrádkami, někteří místní se tak přišli podívat, co stalo. „Bydlím kousek dál, takže jsem náraz nezaznamenal, ale volal mi bratr, že tady lidé slyšeli velkou ránu,“ řekl pro iDNES.cz Jan Kácal. Podobnou nehodu si tam nevybavuje.
Na místo srážky dorazil také jihočeský hejtman Martin Kuba, který ocenil špičkovou práci všech složek záchranného systému.
„Postupovali přesně podle nastavených plánů. Zranění jsou rozvezení do nemocnic. Nyní už budou záchranáři odjíždět a na místě zůstanou hasiči či policisté a budou například brát věci cestujících z vagonů, aby jim je mohli postupně předávat,“ uvedl hejtman.
K nehodě se vyjádřil také prezident Petr Pavel. „S velkým znepokojením sleduji zprávy o vážné srážce dvou vlaků na Českobudějovicku. Myslím na všechny zraněné i jejich rodiny a děkuji členům integrovaného záchranného systému, kteří na místě zasahují. Je nezbytné, aby byly příčiny nehody co nejrychleji a transparentně vyšetřeny. Bezpečnost občanů musí být vždy na prvním místě a je potřeba zajistit, aby se podobné nehody neopakovaly,“ uvedl Pavel na síti X.
Ve 12.50 hodin dala Drážní inspekce souhlas s odklízením následků střetu. To neznamená, že šetření skončilo, jen už vyšetřovatelé nepotřebují mít vlaky v té pozici, v jaké se nacházely po srážce.
Omezení na trati trvalo až do odpoledne. České dráhy zajistily náhradní autobusovou dopravu v kyvadlovém režimu mezi stanicemi České Budějovice a Dívčice. Ve 14.50 byl ve Zlivi obnovený provoz s omezením rychlosti kolem místa události.

Vlaky se střetly mezi stanicemi Zliv a Dívčice.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Podle počtu zraněných je dnešní nehoda jednou z nejzávažnějších v posledních pěti letech. Tragická nehoda, která si vyžádala čtyři oběti na životech se stala loni v červnu. Tehdy se srazil osobní a nákladní vlak v Pardubicích.
Srážku zavinil strojvedoucí rychlíku RegioJet, který projel návěst zakazující jízdu. Chybu si uvědomil a stihl zastavit, strojvedoucí protijedoucího nákladního vlaku včas zabrzdit nemohl, nic ho nevarovalo. Při nehodě zemřely čtyři ženy, dalších 27 lidí rozvezly sanitky do nemocnic.
6. června 2024 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvNa jihu Čech se srazily dva vlaky v roce 2018 u obce Mříč na Českokrumlovsku. Tehdy se zranilo 14 cestujících, byly mezi nimi i děti, protože v jedné soupravě jela mateřská škola. Policie stíhala jednoho ze strojvůdců, který ji podle vyšetřovatelů zavinil.









