Bahno ze stavby horkovodu z Temelína špiní auta, stěžují si řidiči

  9:00
Řada řidičů kvůli výstavbě horkovodu mezi Jadernou elektrárnou Temelín a Českými Budějovicemi upozorňuje na nepořádek na silnici. S podobnými problémy se kvůli stavbě D3 potýkali také obyvatelé dvou ulic v Českých Budějovicích.

Po projetí zhruba desetikilometrového úseku mezi Jadernou elektrárnou Temelín a autokempem Křivonoska nedaleko Hluboké nad Vltavou si mohou řidiči často připadat, že absolvovali dráhu pro terénní vozy. Auta mají tak špinavá, jako kdyby zdolávali překážky plné bahna.

Frekventovanou silnici mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou opravdu v těchto místech pokrývají pásy bláta a kamení. Na vozovku se dostanou od těžké techniky, která už téměř rok pracuje na horkovodu. Ten přivede teplo z jaderné elektrárny do krajského města a vede podél silnice, již využívají i nákladní auta a další stroje.

Občas nánosy shrne některý z pracovníků lopatou ke krajnici, což je jen nutné bezpečnostní minimum. Opravdu jen zřídkakdy jsou zde vidět úklidové stroje, které nepořádek dostatečně odstraní.

„Kolikrát stačí za vlhka pár minut jízdy za jiným vozem a můžu vzít auto rovnou do myčky. Navíc jsem si všiml, že mám odtud kvůli odletujícím kamínkům poškrábaný lak na karoserii,“ říká David Smolík, který po cestě pravidelně jezdí do práce.

Nejhorší je podle něho asi dvouapůlkilometrový úsek od benzinové stanice u Chlumce k Návesnému rybníku před Křivonoskou. Bahno se také pravidelně objevuje na silnici u odbočky na Novou Ves u Dřítně.

„Snažíme se všemožnými způsoby minimalizovat negativní dopady výstavby na okolní obyvatelstvo, nicméně s každým rozsáhlejším stavebním projektem je spojené určité nepohodlí. Při jednání s našimi subdodavateli vyžadujeme další zvýšení četnosti úklidu,“ reaguje Barbora Vraná, vedoucí oddělení propagace společnosti Tenza, která výstavbu horkovodu zajišťuje.

Sama potvrzuje, že nejhorší je situace v případě vydatného deště, kdy se staveniště stává doslova bahenní lázní.

„V takovém případě přerušujeme veškeré práce spojené s výjezdem těžké techniky ze stavby na pozemní komunikace a zajišťujeme další úklid silnic dotčených stavbou, a to včetně dopravního značení a patníků,“ dodává Vraná. Společnost Tenza podle ní k čištění využívá samosběrné, zametací a kropicí vozy.

V současnosti je hotovo celkem sedm kilometrů horkovodu a na dalších dvanácti pracuje zhruba osmdesátka lidí. Neobvykle teplé zimní počasí může mít vliv na samotný postup prací.

„V zimě je to obecně komplikovanější. Musí se dodržovat přesné postupy za předepsaných teplot. Apelujeme také na dodavatele, aby věnoval patřičnou pozornost čistotě komunikací,“ říká k postupu prací mluvčí Jaderné elektrárny Temelín Marek Sviták s tím, že společnost ČEZ, která má výstavbu na starost, dělá vše pro to, aby byl horkovod v provozu pro topnou sezonu 2020/2021.

Nákladním autům se chystají omývat kola

S problémem špinavých silnic se řidiči nedávno potýkali také v českobudějovických ulicích Vidovská a Dobrovodská, které křižují stavbu budoucí dálnice D3. Zde se ale po urgencích ze strany místních obyvatel i představitelů města podařilo najít řešení.

„V blízkosti výjezdů ze staveniště zhotovitel vybudoval takzvané oklepové zóny. Staveništní cesty budou nově vyštěrkované a výjezdy ze staveniště zpevní panely,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Viktor Lavička.

Silnice tam navíc každý den zbavují nánosů, a pokud to počasí dovolí, budou zaměstnanci stavební firmy před vjezdem na silnici omývat kola nákladních vozů. Zlepšení ve Vidovské ulici se místní obyvatelé dočkali i díky přesunutí výjezdu vozidel ze stavby dál od obytných domů. Dobrovodskou ulici navíc nově čistí výkonnější vůz a podle situace se budou čistit i přilehlé chodníky.

„Od konce února by se ale měla celková situace zlepšit, výjezdy vozidel na Dobrovodskou se výrazně sníží, protože bude z technologických důvodů přerušena těžba skládky v prostoru bývalé cihelny. Těžit se zde začne opět v květnu,“ dodává Lavička k pracovnímu harmonogramu výstavby dálnice na jihovýchodním okraji Českých Budějovic.

Silnice, podél níž se staví horkovod z jaderné elektrárny do Českých Budějovic, je velmi frekventovaná.

Silnice, podél níž se staví horkovod z jaderné elektrárny do Českých Budějovic, je velmi frekventovaná.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz